Bersederhana atau bermewah-mewah


Assalammualaikum dan salam sejahtera ^_^
Alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan untuk bertemu dalam ruangan angka dan huruf ni..

hari ni dah masuk 16 ramadhan pun sungguh cepat masa berlalu..
pejam celik pejam celik dh nk raya pun..
macam mana persiapan??
baju raya?? kuih raya?? kasut raya?? langsir raya??

Adeh kesitu pulak aku..hahah baik lupakan perihal raya tu..
berbalik pada tajuk asal..


Hidup sederhana , bersederhana , serba sederhana lebih tenteram dan bahagia dari hidup mewah-mewah , bermewah-mewah , serba kemewah-mewahan...
percaya tak??

nak kata aku dah jumpa orang2 kaya ni tak la...tapi aku cuma dengar dari mak aku...
" Han ang tau tak [mak aku org utara] dah ramai orang hidup mewah-mewah yang mak jumpa semua nya ang ingat diorang hidup tenteram ka.. bahagia ka?? "
" eh knp pulak mak?? bukan orang mewah2 ni senang hati ke duit pn dah byk ape yang xtenteram nye lagi...haihh pelik betul.. "
" tu la yang ang xtau....bla..bla...aq dengar la mak aq bercerita sampai habis..."
" oooo...baru Han fhm....:) heheh "

Nak tau ape yang mak aku bebel kan tu....meyh aku nak reka cerita pulak
[bkn reka suka2 tapi bnda btl]

Kebanyakkan orang yang terlalu mewah/kaya dan hidup pun macam orang-orang mewah/kaya lain itu tadi , dia akan hilang tenteram...Sebaliknya Orang yang terlalu mewah tapi hidup serba sederhana dia kelihatan bahagia...boleh nmpk senyum dia ikhlas manis je berbanding orang yang hidup mewah-mewah tadi senyum pn mcm nk tak nak je...Dan lebih dasyat lagi bila orang yang tak kaya tapi hidup berlebih2 mengalah kan orang kaya...hah yang ni lagi la memang sah2 la tak tenteram...dah terang lagi bersuluh....

Ini kerana apa?? kerana terlalu banyak memikirkan kemewahan tersebut....
" susah btl jadi orang kaya...
nnt kena rompak la...
orang minta derma la...
perempuan nk goda la....
"lelaki" nk goda la..
lagi kalau dah senang mcm ni yg bkn sedara pn nk mengaku sedara...
aduh menyusah kan......xsenang aku jadi nya...."

Hah mcm mana tu dalam xtenteram boleh jugak jadi tak ikhlas , boleh jadi bakhil , bleh jadi poyo pulak....dah kira pakej dh tu...senang je nk kurang kan pahala...

So...senang cerita dekat sini...klau dah rasa diri tu kaya serba mewah xperlu la nak hidup pun mewah-mewah tunjuk kat orang yang kita ni kaya raya....xpasal 2 dh promote kan diri dekat perompak-perompak ,kaki-kaki skodeng dekat luar sana....sebaik nya cuba bersederhana dgn kekayaan yang ada...setakat kekayaan dunia semua tu bkn nye kekal boleh angkut masuk kubur pn....xpayah la nak tunjuk hebat dgn kemewahan tu aku sikit tak kesah...aku pn bkn la orang senang2 tapi hidup bahagia je disamping keluarga tersayang....:)


13 comments:

  1. weeee
    betol!
    lagi satuu..siang malam dok pikir..
    kalo duet aku abis cam ne
    padahal kat umah tu dah macam ladang ternak duet dah..tu pon dok iso lag duet tu kalo abih..
    aiyaaak...
    x paham..hehehe

    ReplyDelete
  2. betul, bersederhanalah untuk hidup yang lebih bahagia.

    ReplyDelete
  3. gua lagi respect apek kedai sayur blakang rumah gua... bukan apa dia memang kaya gila.. kereta ada macam macam jenis.. tapi dia beli rumah besar besar bukan dia duduk pun... dia kasi sewa..

    pastu kereta dia pula kasi anak anak dia.. dah lah kaya.. yang gua respect dia punya pemakaian macam apek kalah judi je... pergi mana.mana naik.motor kapcai je... serius memang low.profile punya org....



    tapi sentuh bab org melayu kita ni... pantang dpt duit lebih dah megah megah... baru dapat bonus sikit dah nk enjoy sakan... itu kita cepat boros... bab bisnes pula kita tak macam cina... bila kita ada untung sikit beli kereta baru... kalau cina? sorry la depa nak beli kereta baru... sebab depa punya kepercayaan rezeki pertama dan kedua cuma ujian bagi depa... kalau untung ke rugi ke jangan mengeluh dan jangan membazir.. nanti rezeki kali ketiga bagi depa takkan dapat ong....


    jadi? org kita ni suka megah sebab kita suka dengan sesuatu yang baru... dalam hati rasa tak sabar nak dapatkan benda yang baru....



    wahhh panjang gila.. macam lari tajuk plak...

    ReplyDelete
  4. biasa la tu,lumrah hidup... kalau yang kaya peel dia gutu pulak,kalau yang sederhana gutu, tapi apapon,kita lebih baik hidup bersederhana... :D

    ReplyDelete
  5. kita kena ada sifat zuhud dan syukur
    insyaallah segala urusan kita akan dipermudahkan.hidup diberkati dan peroleh ketenangan hidup
    :)

    ReplyDelete
  6. miskin sangat pown x tenteram n kaya sangat pown x tenteram..
    jadi orang yang sederhana lagi tenteram kan.. ;)


    MySuaraBlog: Penyakit Makan Benda Pelik

    ReplyDelete
  7. bersyukur dengan pe yg ada sebab semua tu xkan kekal selama lama nya=)

    ReplyDelete
  8. kemewahan hanya bersifat sementara. sebab tu lah kena besderhana. cukup sekadar ada, dan puas hati nk nengoknya :)

    ReplyDelete
  9. hati yang tenteram lagi penting dari duit yang banyak kann. tapi org kaya selalu ade penyakitt. tettttt ~~

    http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/isu-cik-anon-lagi.html

    ReplyDelete
  10. betul..
    islam galakkan kesederhanaan..

    ReplyDelete
  11. betul tu..
    hidup sederhana lagi elok. buat apa nak menunjuk-nunjuk,kan tak elok macam tu~

    ReplyDelete
  12. Kesederhanaan tu sebenarnya lebih menguntungkan.. :)

    ReplyDelete
  13. Islam pun menggalakkan bersederhana dalam hidup..wasatiah :)

    ReplyDelete

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi