bijak? tak bijak? tenang? mengelabah??

Assalammualaikum...
bertemu lagi kita dalam dunia tak nampak...hahah :D
macam mana puasa hari ni??
ada baik ke kawan??
ke ade yang ponteng ni...hahahah

baik lah sebelum tersasul jauh baik Han terus kan ape yang Han nak merepek untuk entri kali ni..

***

1st nak tanya dulu??
Anda bijak??
jawab dalam hati je..tak nak jawab xpa xpaksa....

Baik lah anda bijak...mne pulak tak bijak...hidup ni kena la berfikiran positif slalu jangan la negatif je..ye tak??
Hidup ni perlu la bijak dan kebijaksanaan tu mesti lah ditransletkan dalam kehidupan..
 " bijak ke kalau melakukan hal-hal yang merosak kan?? seperti cth : isap dadah , isap rokok , merempit sana merempit sini.."

Sah-sah la memang tak bijak betul tak..dah tau hisap dadah tu merosak kan diri..hisap rokok tu memudaratkan diri bukan setakat diri je orang sekeliling yang bau asap rokok pun terjebak memudaratkan diri...yang merempit sana sini tu lagi tak da akal , mau nye digilis kereta nak mengucap pn tak sempat apatah bertaubat...

Haihh...tak patut tu....

Yang dikatakan bijak itu apabila anda pandai mengatur strategi hidup anda sendiri...
dimanakan landasan anda...
Cara nak mengatur pun kena la tau jugak jgn mengelabah tak tentu pasal..
tenang dan bertenang dahulu baru boleh berfikir secara waras...dan itu baru lah bijak nama nya...
Bijak dalam ketenangan..mana ada orang bijak dalam kegelabahan...klau ade memang aku tabik spring dekat die..

Bertenang-tenang itu dari malaikat..yang mengelabah tak tentu pasal itu dari syaitan...hah dah nama pn setan tu mana ada yang bijak...bijak-bijak setan pun tetap menyusah kan diri sendiri jugak...kalau betul dia bijak xde nya nanti dia jadi penghuni neraka selamanya...sori la setan aku mengata hang plak..

Bertenang ni bukan la susah senang je :)
bercakap tentang tenang ni mudah..anda pernah jumpa tak orang yang macam ni...
  • mengelabah sepanjang masa..
  • cakap pun kalah kelajuan cahaya..pergh memang laju cakap nye...
  • buat keputusan pn cepat org lain tak habis loading die dah buat keputusan...hayo yg ni lg susah nk dibawak berbincang ma...mau cepat je..
  • jalan pn mau cepat...kalah ferrari laju nye...tapi kalau nk terkucil tu xpela jln laju2..heheh
Dan akhirnya apa menyesal pn cepat...tgk terang lagi bersuluh lagi bukan..
fikir dan renungkan kembali...yang mana satu anda..betul ke landasan anda??

releks kawan kita sama-sama tak betul...jadi tak salah kalau kita perbetulkan :)

***
Akhirul salam...

 Ada sekor anak gajah..
Anak gajah namanya ijah..
Bertenang-tenang mencantikkan wajah..
Mengelabah memburukkan wajah...

*hahah....buat pantun bedal je tu..

p/s: aku pun tak bijak..+_+
[owh ye ni autopost]

6 comments:

  1. Bertindak mengikut arahannn.. Hehehe Apa pon nak buat segala keputusan dan bijak dalam mengatur strategi untuk diri sendiri adalah terletak pada diri sendiri..Bijak kita mengatur langkah,sikap dan jalan hidup kita,maka kategori bijak lah kita akan tercampak.. Hikhik :)

    ReplyDelete
  2. tenang tenang.. don kalut-kalut..

    ReplyDelete
  3. Abe pon xbijok jugak. tp try utk ke arah itu.:D

    ReplyDelete
  4. setuju... bijak mengatur strategi...
    kerana kita selalunya tidak merancang utk GAGAL.. tapi kita GAGAL untuk merancang
    TERIMA KASIH ;-)

    ReplyDelete

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi