Masih dijajah ke aku??

Assalammualaikum dan salam sejahtera..
semoga baik2 sahaja semua nya...
Alhamdulillah jumpa lagi kita ye..mana tak nye sejak dua menjak ni bz memanjang..
yang kerja dgn cara kerja nya yang study dgn cara study nya..

Pejam celik pejam celik..dh nak raya pun..
lepas raya pulak merdeka..mmg setiap 31 ogos tiap2 thn merdeka pun kan..
dah hampir 54 thn pun negara kita ni merdeka dalam erti kata lain bebas dari penjajahan..
tapi pernah ke korang terfikir betul ke kita-kita ni benar-benar merdeka??
atau merdeka hanya sekadar pada nama...??

lihat sahaja sekarang..
macam-macam bentuk penjajahan ada cuma kita sahaja yang tak sedar..
dan lebih teruk lagi kita salah seorang daripada yang dijajah..
itu semua berlaku dalam kita tidak sedar ada yang sedar pun buat-buat tak sedar..
yang tu memang aku tak boleh nak kata apa la..
nk nasihat cara baik pun kena sembur balik , nasihat cara kasar cakap kita ni kurang ajar padahal dia lagi kurang ajar...

Walau negara kita ni dah merdeka dah bebas..tapi rakyat-rakyat didalam nya ada lagi yang masih belum bebas , belum merdeka fikiran nya..
macam mana pula yang dikatakan fikiran bebas dn merdeka??
Adakah mereka yang tergolong dalam golongan freetinker , buat la apa sahaja sehingga tiada batasannya??
atau
Adakah mereka yang tergolong dalam golongan yang berfikiran sempit , kampung , kuno , tak terbuka buat itu salah buat ini salah??
Ada hati anda nilai , ada akal anda guna dan fikirkan sendiri....

Kadang-kadang tiada guna jika sekadar melaung , pasang bendera merata-rata jika semangat patriotik dalam diri tidak ada dan apa kejadahnya jika bawa bendera tapi tercecah ke tanah dan diseret macam kain buruk??
Lihat sahaja sekarang bendera bertaburan di jalanan terutama selepas sambutan 31 ogos..
tak pecaya lihat sahaja nanti??
kalau tak de nanti boleh saman aku...

kadang-kadang bila difikirkan balik..masih terjajah dan dijajah ke aku??







15 comments:

  1. stuju yoo!
    slamat hari merdeka dan raya k!

    ReplyDelete
  2. jangan risau.. awak xkan disaman..memang betol pun.

    ^__^

    ReplyDelete
  3. x cukup kalu nak tanamkan semangat merdeka setakat kat sekolah jer. perlukan didikan dari ibubapa gak! bukan setakat semangat merdeka, apa2pun sebenarnya, mak bapak lebih penting. guru setakat memperkukuhkan jer.

    ReplyDelete
  4. kalau semua harap kn ibubapa takboleh jugak acik yang penting tu diri sendiri..boleh terima atau tidak benda yang ibubapa titik berat tu..
    kadang2 budak2 muda sekarang bukan nk sangat terima tau ikut kepala diorang je....

    ReplyDelete
  5. pemikiran anak bangsa yg masih di jajah kan..
    emm..x tawu cm ne nak elak lagi..

    ReplyDelete
  6. kita masi dijajah, mentaliti masih kuat dipengaruhi dgn budaya2 barat dan timur..bdya sendriri dilupakan

    ReplyDelete
  7. betul tu, terutama bangsa melayu kite.. mereka xsedar semua tu..

    ReplyDelete
  8. Pemikiran kita masih di jajah.. :)

    http://www.lailyqaisyirah.com/2011/08/merdeka-pada-nama-tapi-kita-masih-di.html

    ReplyDelete
  9. merdeka raye..merdeka raye..
    merdeka raye...=)

    ReplyDelete
  10. ada yang terlalu agungkan budaya barat sehingga lupa budaya timur..minda anak muda banyak yang da dijajah,,

    ReplyDelete
  11. memang sedih la bila jumpa bendera dibiarkan merata tempat.. ada pulak yang dah buruk, tapi still dipasang.. hhmm...

    ReplyDelete
  12. betul tu, aku dah tulis dalam entri aku anak malaysia merdeka.

    sama-sama kite renungkan

    ReplyDelete

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi