Sifat lupa diri


Assalammualaikum...
bertemu kembali kita dalam entri yang tak seberapa...
sihat semua..??
Alhamdulillah yang sihat tu..
pada yang tak sihat jgn lupa makan ubat dn banyak2 kan berdoa kepada-Nya

Baik lah sebelum aku merapu panjang kita terus kan perkongsian kita utk hari ni..

************************

Siapa pun kita..sekuat mana pun kita..keturunan mana pun kita..
seingkar mana dan sebesar mana pun kita tak percayakan kewujudan Tuhan..
Tapi pada saat kita dalam kesusahan atau sedang menghadapi sakaratul maut secara automatik kita akan ingat Tuhan dan meminta tolong kepada-Nya...

Ahhh...sungguh tak malu nya..mula tidak mempercayai terlalu berbangga dgn diri..akhir nya pada-Nya juga kita mintak tolong..

Tak kisah jika anda imam besar kepada puak2 yang tidak mempercayai kewujudan Allah memaki Allah..punya la super dasyat ye die memaki-maki siap buat majlis tahlil lagi...hadoi memang dasyat...
err..aku tak payah sebut kot dekat sini puak ape..phm2 sndri la ye..

Cuba bayang kan pulak kalau lah die ditakdir kan hampir mati lemas tak pun dibelasah lumat dan ketika itu tiada siapa pun yang boleh tolong...
perkataan yang terpacul mesti 
Ya Allah..
Ya tuhan ku...
tolong hambamu ini...

Hadoi bila nyawa dh nk kena cabut baru kau ingat tuhan nak mintak tolong dan time tu jugak rasa nak bertaubat?? korang rasa diterima ke taubat nye?? nak tau lanjut boleh la cari kt google ye sebab aku bukan la bagus sangat untuk bercerita panjang bab2 agama....

Cuma apa yang aku nak cakap dekat sini...
Manusia ni mmg dah terlahir dgn sikap lupa diri...
bagi yang pandai cara-cara untuk mengelakkan sifat lupa diri tu alhamdulillah tapi bagi yg masih terkapai lagi untuk mengelakkan diri dari dilanda sifat tersebut maka berjaga-jaga lah jangan sampai anda terjerumus..
Jangan pula bila waktu terdesak sahaja macam janji yanag kita buat kepada Allah tapi bila dah senang lupa diri..kan tak bagus tu..

wallahualam...

************************
Akhirulsalam..
sapa yang ade pandangan lain boleh kemuka kn..
dan Han mintak maaf jika penulisan Han ada salah dimana-mana
harap ditegur jika ada terdapat kesilapan...

p/s: aku bukan bro..

10 comments:

  1. bak kata Tun Mahathir, "melayu mudah lupa"...
    takkan melayu hilang di dunia... tapi bahasa dan bangsa melayu dah lama hilang... hmmm....

    ReplyDelete
  2. hurm... manusia itu memang sering kali leka dan alpa... hurm... semoga kita sering nasihat-menasihati untuk terus bersyukur dan mengharapkan bantuan Allah..:)

    ReplyDelete
  3. betull..bila ditimpa masalah atau kesusahan, bru ingat Allah.. :(

    ReplyDelete
  4. melayu mudah lupa...
    sering lupa pada pencipta =.='

    ReplyDelete
  5. kita ni manusia mmg gitu.. time susah ingat sejadah.. bila tuhan mintak kita wat sumting lambat jer.. tp bila kita minta kat tuhan, kita nak pulak cepat2 dikabulkan..

    ReplyDelete
  6. manusia memang mudah lupa, itu hakikat.

    sebab tu ada peranan kita untuk saling menasihati =)

    ReplyDelete
  7. bagus han entry ni, at least dpt memperingatkan mereka yg lupa diri..

    ReplyDelete

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi