Selamat Hari Lahir | Syukur masih diberi peluang bernafas sehingga ke hari ini

Ya ALLAH,
sempena hari lahir ini
ku sujud syukur padaMU
kerana masih memanjangkan usiaku ini

dan masih memberikan aku peluang untuk menikmati keindahan dunia ciptaan Mu..
sedangkan kematian itu semakin menghampiriku

Ya ALLAH,
kupohon padaMU
dengan bertambahnya usiaku ini
janganlah kulalai dari mengingatiMU

kerana kadang-kadang ku alpa terhadap perintahmu
sedangkan ENGKAU tidak pernah melupakanku

Ya ALLAH
kutahu ENGKAU sentiasa menyayangiku
sebab itu diriku selalu diduga olehMU

Walaupun kadang-kadang semangat aku jatuh kerana dugaanMu...

Ya ALLAH
andai ini usiaku yang terakhir
terimalah taubatku, ibadatku dan amalanku ini Ya ALLAH

aku sedar terlalu banyak dosa dan noda yang telah aku lakukan
tetapi aku yakin Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

Ya ALLAH,
syukur ku dengan hadiah yang KAU berikan ini...















*Baik Lah sempena Birthday aku..
Hari ni aku open table..

Sesiapa yang hendak bertanya tentang diri aku dipersilakan...
InsyaAllah aku akan cuba menjawab...

Die tanye macam mana nak maju tapi aku?? | tak reti nak jawab..



Jika anda ingin mencari orang yang paling gagal tetapi paling berjaya, Thomas Alpha Edison adalah orangnya.
Beliau adalah contoh insan yang paling kuat semangat di dalam mengejar impian.
Beliau mengalami banyak kegagalan sebelum mencapai kejayaan.
Jadi tiada alasan bagi anda untuk bangkit dari kegagalan walaupun perlu bangun dan jatuh berkali-kali. Apa yang kebanyakan dari kita tidak sedari adalah maksud positif di sebalik satu kegagalan yang berlaku.
Kita sering melihat kegagalan pada sudut yang negatif sehingga terlupa melihat di sudut yang positif. Sebenarnya kegagalan adalah satu proses menuju kejayaan. Berapa kali anda gagal bukanlah satu ukuran, tetapi ukuran yang sebenarnya adalah bagaimana anda bangkit dari setiap kegagalan.

Ada seorang kenalan bertanya macam mana nak maju dalam dunia blog ni dan aku sedikit gugup untuk menjawab..
Permulaannya aku hanya memberikan beberapa link blog yang aku anggap bagus untuk dia buat sedikit rujukan maklumlah aku pun bukan maju sangat dalam dunia blog ni..Ape korang ingat follower aku dah meraban macam tu aku ni maju sangat...
Baru 6 bulan lebih berblog takde la maju..banyak jugak benda yang berlaku dalam masa 6 bulan aku berblog..
Eh berapa kali aku cakap nak lari dari blog ni??
banyak kali jugak macam tu kata aku maju...

Untuk maju bukan lah mudah dan bukan lah susah...
Yang penting keyakinan korang untuk meneruskan sesuatu kerja itu dengan bersungguh-sungguh tanpa ada ragu-ragu..
Kalau asyik pikir..
"Err...boleh buat ke ni?? takot tak de orang nak bace je...nanti jadi macam syok sendiri la pulak.."
macam mana nak maju..macam mana nak berjaya..
lupakan dulu pasal benda tu...
Yang penting buat je dulu kalau tak mula buat macam mana nak tau benda tu boleh berjaya atau tak...
Nak buat pun kena ada target jangan main hentam je...

motif kau buat blog??
Nak cari duit poket?
nak buat tempat luah perasaan ke??
nak buat tempat caci maki hamun orang ke??
tempat cari jodoh ke??

kalau tanya aku..
errrr....sory aku gagap...


p/s:





owh bukan sengaja aku hidekan...warna tulisan die mmg sama dgn background...
skrg dh tukar pn..^_^

Air itu melebihi darah dan kencing anjing hitam


Assalammuaalaikum...
Alhamdulillah masih diberikan masa untuk berbicara diruang perkongsian ni
Entri kali ni masih bercerita lagi tentang solat..

Seperti yang kita maklum bahawa kebanyakkan hamba yang beriman akan mendirikan solat 5 waktu sehari semalam. Namun apakah kesemuanya memahami apa itu solat dan apakah sesungguhnya solat itu serta apakah hakikat solat yang sebenarnya..??

Firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud:
  " Sesungguhnya solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar.."

Tapi bagai mana pula bagi mereka yang bukan langsung tidak memahami hakikat solat malah tanpa segan silu meninggalkan tanggungjawab tersebut tanpa segan silu...

Perihal itu aku akan sambung kemudian..
Entri kali ni aku cuma ingin berkongsi sebuah kisah yang berlaku pada zaman Rasullulah SAW..

Di zaman para sahabat , ada seorang hamba Allah yang soleh mempunyai seorang anak. Kemudian anaknya sakit dan penyakitnya cukup tenat . Setelah diubat oleh banyak tabib , namun penyakitnya tidak juga sembuh.Sehingga pada suatu malam orang tua itu bersolat Istikharah. Selesai solat itu dia berdoa kepada Allah,
" Ya Allah , Ya Rabbhi , seandainya anakku ini baik baginya untuk mati ambillah Ya Allak aku redha dan ikhlas. Namun apabila baik baginya untuk hidup , sihat dan sembuhkanlah Ya Allah dari penyakitnya. Bila anak ku sihat dan sembuh dari penyakitnya , aku akan bernazar akan meminum darah anjing hitam dan akn mandi dengan air kencing anjing hitam."
Alhamdulillah berkat doanya itu , anak nya sihat dari penyakitnya . Namun dia tidak sanggup membayar nazarnya. Kemudian dia datang kepada Rasullulah dan bertanya kepada baginda. Baginda memrintahkan agar dia mencari rumah seorang yang mengaku beragama islam , namun orang itu tidak pernah solat.Apabila hari hujan, tampunglah air cucuran atapnya.
Kemudian minum  dan mandilah dengan air itu kerana air itu melebihi darah dan kencing anjing hitam.

Demikian lah , pentingnya solat bagi kita yang beragama islam...


Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya 'Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

tunjukkanlah kami jalan yang lurus..


Agama dengan syariatnya harus ditaati dan dilaksanakan sepanjang hidup kita...
Kita juga diharuskan untuk selalu bermurah hati kerana hanya apabila kita dapat menjalankan tugas tersebut dengan penuh maka tercapai lah impian ke syurga..
Mungkinkah kita hidup dengan sempurna?

Berapa tekunkah kita menjalankan syariat-syariat agama ataupun berapa banyakkah kita melakukan amal soleh agar dapat kita ke syurga...

Oleh kerana manusia tidak akn pasti dapat masuk ke syurga , maka banyaklah orang-orang yang tinggal dalam keragu-raguan , dalam kebimbangan dan dalam kegelisahan. Sepanjang zaman orang selalu berdoa agar ditunjukkan jalan yang lurus agar dapat mencapai syurga hakiki..

" Tunjuk kan lah kami ke jalan yang lurus.."
                                      ( al-fatihah: 6 )

Maksudnya tunjukkan lah kami jalan menuju ke syurga. Ini adalah idaman dan cita-cita setiap insan yang berakal..
Cuma yang masih menghairankan ada lagi para insani ( segelintir ) yang masih taksub dengan kehebatan duniawi sehingga sanggup memecah belahkan kehidupan , lalai dari melakukan segala amanah yang dipertanggungjawabkan..

-Autopost-

5 Cara Khusyuk dalam Solat


Alhamdulillah..syukur masih dipanjangkan umur untuk kembali bertemu dalam ruangan perkongsian ini.. kita masih berada dalam tajuk khusyuk dalam solat..
Dalam dua entri sebelum ini ada dipaparkan ciri-ciri untuk mencapai khusyuk dalam solat dan ada 7 ciri disitu , klik tajuk dibawah ini untuk entri yg sebelum nya:




Pada entri kali ini aku akan kongsikan 5 cara untuk khusyuk dalam solat..

 1. Wala Hayyun [ cara mematikan diri sebelum mati ] 
 Sewaktu berdiri tegak lurus untuk mengerjakan solat , niatlah dihati bahawa solat ini adalah solat terakhir di dalam hidup kita dan apabila selesai solat ini seolah-olah kita akan mati mengahdap ilahi. Disamping itu datangkan suatu perasaan bahawa kita tidak berpeluang lagi untuk mendirikan solat ini dan tidak berpeluang menebus dosa dan kesilapan yang telah dilakukan semasa hidup didunia ini. Ini lah cara yang palin afdal untuk mematikan diri di dalam solat yang khusyuk

 2. Wala Basirun [ cara membutakan mata sebelum buta ] 
 " Suhuf Fil Wahdah Fil Kasrah, Suhuf Fil Kasrah Fil Wahdah"
maksudnya: " Pandanglah satu diantara banyak , pandanglah yang banyak hanya satu.."

Kedua mata hendaklah dipejam pandang keatas kemudiannya kedua kelopak mata setengah tertutup. Satukan pandangan ketengah-tengah batang hidung.

 3. Wala Sami'un [ cara mekakkan telinga ] 
 Untuk melahirkan solat yang khusyuk , sewaktu membaca surah atau ayat hendaklah hati dahulu yang membacanya seolah-olah mulut mengikut hati membacanya. Untuk mempratikkannya kita boleh cuba dengan menutup kedua mata. kemudian baca apa-apa surah didalam hati dan dengarkan dengan pendengaran batin , tentu anda akan mendengar hati anda membaca ayat dengan suara yang sungguh merdu dan itulah suara hati suara yang lebih indah daripada suara penyanyi manapun diatas dunia ini.

 4. Wala Alimun [ sedari dirimu dhaif tidak berilmu melainkan Allah ] 
 Cara ini adalah cara yang paling mudah untuk kita melahirkan solat yang khusyuk iaitu dengan cara kita menyedari hakikat diri kita , seorang hamba yang hina lagi dhaif tidak mempunyai ilmu yang dapat mngatasi kudrat Allah SWT 

5. Wala Muthakalimun [ jangan cakap perihal dunia dalam solat ] 
 Manakala cara seperti ini pula adalah cara kita menyedari bahawa kita sedang solat dan ketika sedang solat tidak boleh bercakap tentang hal-hal keduniaan.

 Cubalah kita lakukan yang bersesuaian dengan cara ini . InsyaAllah, kita akan dapat membezakan denga solat yang biasa kita buat kalau boleh cuba tengok sewaktu sebelum dan selepas solat. Berapa lamakah kita solat?? Kalau biasanya kita solat 4 rakaat paling lama 5 minit takkan jadi sesuatu yg luar biasa jika ianya lebih dari 5 minit jika kita buat dengan khusyuknya...


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “Berapa banyak orang yang mendirikan solat, tetapi yang di perolehi hanya penat dan letih, kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya.” Nabi s.a.w bersabda lagi yang bermaksud : “Tidak ada habuan bagi seseorang hamba dalam sembahyangnya kecuali sekadar mana yang ia ingat.”

Sekadar perkongsian , maaf jika ada yang salah..
Sumber dari pembacaan.. 

Beberapa garis panduan atau pendekatan untuk menolong sesorang khusyuk dalam solat


Islam tidak menetapkan keterangan atau peraturan-peraturan secara langsung yang berkaitan dengan khusyuk dalam solat , namun didalam hadith Rasullullah ada dikaitkan dengan persoalan ini misalnya apabila seseorang yang hendak mendirikan solat sedangkan hidangan makanannya sudah disediakan maka junjungan kita memerintahkan supaya makan dahulu kalau waktu solat masih panjang lagi.
Selain daripada itu juga kita dilarang menahan kentut atau membuang air kecil atau besar sewaktu hendak mendirikan solat dan lain-lain lagi.

Untuk pengetahuan kita bersama seorang ulama terkenal Hijjatul Islam Iman al-Ghazali ada mengeluarkan bebrapa garis panduan atau suatu pendekatan untuk menolong seseorang itu khusyuk dalam solatnya.

 Pertama:
  • Sesorang tu hendaklah mengetahui dan benar-benar memahami solat yang dikerjakannya.
 Kedua:
  • Hendaklah seseorang itu berhampiran dengan dinding atau sebagainya di sebelah hadapan.
 Ketiga:
  • Hendaklah pandangannya sentiasa ke arah tempat sujud.
 Keempat:
  • Tempat sujudnya itu janganlah hendaknya terdapat sesuatu gambaran atau lukisan dan sebagainya.

 Sebahagian besar ulama ataupun para guru menyarankan supaya kita meneliti setiap makna ayat-ayat yang dibacakannya. Maka dengan melalui cara ini , InsyaAllah Kita akan khusyuk dalam solat...

 Rasullullah pernah bersabda :
" Bermula Solat itu merupakn sebagai tiang agama , maka sesungguhnya sesiapa yang mendirikannya bererti ia telah menegakkan agamanya dan sesiapa yang meninggalkannya bererti ia merobohkan agamanya.."

Sekadar Perkongsian..
sumber dari pembacaan... 

Khusyuk Dalam Solat


Adakalanya kita melihat orang solat bagaikan ayam makan padi belum sempat kepala menempel ditempat sujud telah bangkit semula dan tergpoh-gapah.
Apakah mereka itu khusyuk??
Kalau kita bertanyakan kepada para ustaz , bagaimanakah cara untuk mencapai solat yang khusyuk , 
secara amnya jawapan yang mereka beri ialah bacalah dengan mulut kemudiannya diertikan didalam hati.
Ianya betul tetapi agak sukar untuk dilakukan.

Pernah suatu ketika dahulu terdapat didalam sebuah majalah Indonesia " Panji Masyarakat "
yang ditulis oleh seorang ulama yang terkenal Prof. Hamka .
Seorang hamba Allah bertanya kepada beliau
" Bagaimanakah cara untuk mencapai solat yang khusyuk ?? "
Beliau menjawab :
" Aku sendiri sedang mencari kaedah untuk khusyuk dalam solat "

Berdasarkan al-Quran surah al-Qiamat :
Ayat 16:
" Jangan lah tergesa-gesa mengkumat-kamitkan bibirmu lantaran ingin cepat menguasai bacaanya "
Ayat 17:
" Kami akan simpan dalam ingatan mu dan akan kami tetapkan bacaan dari mulutmu "
Ayat 18:
" Setelah selesai kami bacakan barulah kami membacanya "

Ini adalah bermakna anda perlu yakin seratus peratus sesungguhnya Allah tidak jauh dari urat lehermu.
Sabar dalam mengerjakannya dan tidak lah perlu tergopoh-gapah. Redha dalam mengerjakan solat dengan penuh kesedaran tanpa paksaan . Selain itu ikhlas mengerjakan solat dengan penuh kesedaran tanpa paksaan . Kekuatan iman yakni yakin bahawa segala ketentuan Qada' dan Qadar datang nya dari Allah Azza Wajalla. Ilmu pengetahuan serta akal dan waras juga perlu bagi mengkhusukkan diri dalam solat..

Sekadar Perkongsian..
Sumber bacaan sendiri..

HAJAT TAK KESAMPAIAN..



Setelah punyai rumah besar, jawatan tinggi dan kenderaan, hati Zamil masih belum puas lagi. Zamil dapat rasai yang hidup ini kekosongan kalau tiada anak. Zamil dahagakan zuriatnya sendiri. Setiap kali dia melihat ibubapa memimpin anak anak mereka, teringin dihatinya mempunyai anak yang boleh menghiburkannya.

Sebelum berkahwin dahulu, Zamil adalah seorang pemuda yang hidupnya penuh dengan berpoya poya. Hampir setiap malam, dia akan ziarahi kelab kelab malam di semerata kota metropolitan Singapura untuk melepaskan nafsu buasnya. Minuman arak dan wanita wanita menjadi teman sepanjang malam.

Tapi segala gala berubah setelah dia berumahtangga dengan isterinya Aisyah. Dialah wanita yang terbaik sekali yang pernah Zamil kenali. Sudah 8 tahun mereka berumahtangga. Zamil begitu bahagia dan tenang sekali hidup bersama Aisyah. Zamil dapat rasai, Aisyahlah isteri terbaik yang pernah dia miliki. Namun sekian lama mereka bersama, sehingga saat ini, mereka masih lagi belum dikurniakan zuriat.

Hingga sekarang, Zamil tidak pasti siapakah puncanya sama ada dia atau Aisyah yang mandul. Sudah dia usaha pergi ke doktor memeriksa, tapi nyata mereka berdua diistiharkan sihat belaka. Hairan juga untuk Zamil memikirkan. Zamil selalunya menekankan aspek aspek kesihatan dalam kehidupannya sehari hari. Jadi mana mungkin Zamil mandul?

Zamil sudah mulai rasa bosan dengan kehidupannya yang dia lalui. Ada juga dia merasa malu dengan adik beradinya dan juga iparnya. Yang lebih memalukannya lagi ialah pada ibunya sendiri.

Masih terngiang ngiang perkataan ibunya" Hai....Mil, mak tengok dah lapan tahun kau kawin, kau tak nak anak kee..? Kau mandul kee..? Atau Aisyah yang mandul? Setiap kali dia pulang kerumah ibunya, kedengaran kememelan suara ibunya bak menjadi trauma pada dirinya.

Mulalah fikiran jahat berligar di fikiran Zamil dan timbul hasutan nafsu mula merasuk disegenap dirinya. Perasaan Zamil mula benci kepada Aisyah isterinya. Semua kata katanya yang keluar dari mulutnya menumpahkan muntahan rasa mual. Semakin hari berlalu, semakin dia rasai kebencian membuak buak dalam hatinya.

Zamil mula balik kezaman bujangnya yang hampir tiap tiap malam dia ke kelab malam berpoya poya dengan bermacam macam wanita. Pulangnya mabuk hampir setiap malam. Kini nafsu Zamil beralih kepada seorang gadis kelabmalam yang bernama Rita. Rita sangat pandai dan bijak melayan nafsu Zamil hingga dia berjanji pada Rita segala hartanya dan wangnya akan ditaburkan pada Rita.

"Heii.... kau dengar sini baik baik perempuan. Aku nak kahwin dengan Rita sekarang jugak. Aku dah bosan hidup macam ini. Bosan dengan muka kau yang tak ada anak. Hari hari tengok muka kau boosaaaannn...........!!! Aku nak kau tandatangan borang ini sekarang jugak" suara Zamil begitu lantang sekali sambil mencampakkan borang putih dihadapan Aisyah. Dia tergamam. Dengan perlahan lahan dicapainya borang itu.

"Apa salah Aisyah, bang?" suara Aisyah bergetar getar menahan pilu dengan kata kata kesat Zamil itu.
"Sebab kau mandul....mandul!! Kau tak dapat beri apa yang aku mau!.... Aku nak anak, kau faham tak...?" kedengaran semakin lantang suara siZamil.

"Mungkin kita belum ada rezki lagi, bang....sabarlah. Barangkali dugaan kita bang. Allah mahu menguji kita bang, percayalah bang" Aisyah merayu dengan rayuan pilu pada Zamil.

"Aaahhhh!!.....Aku tak perduli itu semua. Kau tahu tak, dah lapan tahun kita kahwin. Kau suruh aku sabar. Kau gila ke. Sekarang jugak kau tandatangan borang ni.....sekarang jugak!!" desak Zamil berkobar kobar.

"Aisyah tak boleh bang. Kalau dengan orang lain, mungkin Aisyah boleh bang. Tapi kalau dengan siRita tu..... Aisyah tak sanggup hidup bermadu dan berkongsi kasih dengannya bang."

"Kenapa bukan dengan Rita?" tanya Zamil penuh saru. "Kau fikir kau tu baik sangat ke?"

"Okay...baik, kalau kau tak nak tandatangan borang ini..... aku akan ambil jalan mudah. Mulai hari ini, aku ceraikan kau, Aisyah bte Abubakar dengan talak tiga!!!" Bergegar Arasy dilangit ketika mulut Zamil lantang melafazkan kata kata keramat itu. Zamil begitu puas sekali dengan ungkapannya.


Aisyah hanya tergamam kaku. Airmatanya terjurai mengalir laju. Beliau seolah olah tidak percaya akan kata kata suaminya yang tersayang itu. Segala impian mahligai yang dia bina selam lapan tahun lamanya berderai bak kaca jatuh kelantai berkecai. Pulanglah Aisyah balik kepangkuan keluarganya.

Bagi Zamil pula, dia berasa bebas sekarang. Dia boleh buat sesuka hatinya. Dia merasai bahwa dunia ini begitu luas seluasnya. Tiada siapa yang boleh menghalang pergerakannya lagi.

Hubungan Zamil dan Rita semakin hari begitu intim sekali. Nafsu mereka berdua semakin menjadi seumpama suami isteri walaupun mereka belum bernikah. Semenjak perceraiannya dengan Aisyah, hati Zamil sudah tertutup dan tawar sekali dengan ikatan pernikahan. Dia rasai ikatan seperti begitu hanya menyusahkan dirinya. Biarkanlah dirinya begitu dengan tanpa sebarang ikatan. Buat apa menyusahkan diri memikul tanggungjawab, sedangkan apa yang diperlukan boleh diperolehi dengan percuma saja.

Bagi diri Zamil, anak bukan lagi bermain difikirannya. Yang hanya tinggal berpoya poya dengan Rita. Zamil bahgia dengan jalan sesat yang dia pilih itu.

Hampir selama bertahun tahun lamanya Zamil alpa dengan dunianya. Bayangan dan ingatan Aisyah pada dirinya sudah hampir jauh tenggelam. Zamil umpama musafir yang kehilangan arah panduan. Datanglah diingatannya dan nalurinya untuk kembali menyucikan dirinya yang jijik lagi najis untuk kembali kejalan lurus. Keinginannya untuk mengikat Rita dengan ikatan yang sah sebagai isteri ditolak bulat bulat.

"I belum ready nak kahwinla Mil. Buat apa kita kahwin, kan best bebas cam gini"dengan selamba saja Rita mengeluarkan kata kata yang mengguris hati Zamil.

"Lagi pun I nak beritahu you yang I dah ada sugar daddy yang lebih best dari kau Mil. Dia kaya, handsome, macho dan ada kereta besar. Bukan macam kau, asyik asyik naik teksi bosanlah. You pergilah balik dengan bekas isteri kampung you tu. Lagipun, isteri kampong you tu memang secocok dengan you Mil." dengan segera Rita capai beg tangannya hendak meninggalkan tempat itu lalu Zamil genggam lengan Rita dengan pantas menghalang dia pergi dari situ.

Dengan wajah yang marah lagi merah padam Zamil menjawab"Oooo.....lepas harta aku kau habiskan, kau nak tinggalkan aku bulat bulat ajer yeee. Kau ingat kau boleh lepas dari aku Rita. Perempuan macam kau lebih baik mati daripada hidup." terbeliak mata Zamil kemerahan memandang Rita.

Rita pun memetik jarinya memberi insyarat kepada bodyguard disitu. Selang beberapa minit, muncul beberapa orang lelaki yang berbadan besar lagi tegap berdiri bersebelahan Rita.

"Ohhooo....panggil bodyguard!! Kau ingat aku takut dengan bodyguard kau tu haa..? Dasar betina jalang, perempuan sundal......" Buk...bedebuk..buk..buk...buk.....!!! Pergaduhan berlaku antara Zamil dan bodyguard bodyguard itu. Zamil rasakan mulutnya begitu pedih dan matanya berpinar pinar. Zamil rasakan tiba tiba dunia ini gelap gelita tanpa cahaya. Dia terlentang dilantai pengsan berlumuran darah dek dibelasahi oleh bodyguard bodyguard Rita. Tiada siapa yang perdulikan Zamil.

Apabila Zamil membuka matanya. Segala galanya putih terang benderang. Tertanya tanya Zamil " Dimanakah aku......? Dimanakah aku........?

"Abang....Abang.....Abang dah sedar? Syukurlah pada Tuhan." Kedengaran suara lembut menegur Zamil dengan perlahan. Rupa rupanya Aisyah yang berada disisi Zamil. Begitu sejuk sekali Zamil melihat wajah bekas isterinya itu. Betapa rindunya Zamil dengan belaiannya.

Tiba tiba suara keluar dari mulut Zamil " Aisyah........ abang rindukan kau Aisyah. Abang dekat mana ni, sayang?" Zamil mengerut gerut dahinya. Dia cuba bangun namu terasa kesakitan diperutnya kuat mencengkam.

"Abang di hospital. Abang pengsan semalam. Luka banyak dikepala dan badan Abang. Ambulance datang angkat abang ke hospital. Nurse yang talipon Aisyah. Mereka kata dalam dompet Abang ada nombor talipon Aisyah." dengan wajah yang lembut, Aisyah terangkan kedudukan perkara yang sebenar.

"Terimakasih Aisyah....... sudi kau jaga Abang yeeer" Zamil cuba mencapai tangan Aisyah, lalu ditepis oleh Aisyah dengan lembut sekali. "Aisyah bukan lagi isteri Abang. Kita bukan muhrim lagi. Aisyah jaga Abang atas dasar keikhlasan hati Aisyah sendiri dan menolong seorang insan yang sangat memerlukan" kata kata lembut yang keluar dari mulut Aisyah membuat hati Zamil tersentuh pilu. Betapa suci lagi leluhurnya hati Aisyah.

"Aisyah..........abang begitu bodoh sekali melepas kau Aisyah. Abang terlalu mengikut perasaan nafsu abang ajer. Abang terburu buru buat keputusan. Aisyah.......berilah abang kesempatan selaki lagi, sayang? Terasa segala perasaan Zamil terhadap Aisyah tiba tiba menjelma kembali. Segala kenangan manis mereka berdua bermain difikiran Zamil. Zamil teramatlah rindu pada bekas isterinya itu.

"Abang.........abang dah lupa ke yang abang telah ceraikan talak tiga terhadap Aisyah? Talak tiga tidak boleh dirujuk lagi bang...." suara Aisyah perlahan sekali. Zamil terpana dengan kata kata itu. Barulah Zamil teringat akan lancangnya mulutnya melafazkan talak tiga. Zamil sungguh menyesal sekali. Talak tiga tidak boleh dirujuk. Kecuali cari cina buta.

"Abang rehatlah. Aisyah nak keluar sekejap. Nanti Aisyah datang lagi" Aisyah dengan tergesa gesa menuju pintu. Suara Zamil tersekat sekat. Dia hanya mamapu melihat bayagan Aisyah hilang dari pandangannya. Airmata Zamil menitis kerinduan.

Timbul keinginan Zamil untuk kembali kepada Aisyah. Tapi apa kan daya, nasi sudah menjadi bubur."Abang nak Aisyah. Abang nak Aisyah kahwin dengan abang." Zamil seolah olah mendesak Aisyah supaya menerimanya kembali.

"Tak boleh.....tak boleh..!!! Abang tak faham ke?"

Aisyah terdiam seketika. Tiba tiba muncul seorang kanak kanak perempuan comel."Mama...Mama..siapa nie?" Wajahnya saling tak tumpah seiras Aisyah. "Aisyah dah kahwin bang. Aisyah bahgia sekali dengan hidup Aisyah sekarang. Aisyah tidak boleh mengecewakan suami Aisyah bang." Terpegun dibuatnya. Wajah Zamil berubah apabila mendengar kata kata Aisyah itu. Tak sangka dia...... Aisyah boleh menghasilkan zuriat, yang mana dulu disangkakan mandul.

"Bang......ini suami Aisyah..Doktor Azman. Kami dah 5 tahun kahwin. Dan ini anak kami Fitri" Tangannya membelai lembut rambut Fitri. Betapa lukanya hati Zamil hancur bederai bak gelas jatuh bederai dilantai. Terlalu pedih untuk Zamil menelannya. Tidak sangka selama ini yang merawat dia adalah suami Aisyah.

"Abang....Aisyah balik dulu. Halalkan makan minum Aisyah selama bersama abang. Aisyah berdoa agar abang bahagia selalu. Zamil hanya menganguk lemah longlai. Wajah Aisyah yang lembut lagi ayu itu ditatap tajam.

"Fitri....mari sini, salam uncle Zamil" Aisyah mencapai tangan kecil Fitri dan menghulurkan pada Zamil. Zamil hanya tersenyum lalu menyambut tangan halus Fitri. Pipi gebunya dicium Zamil. Gadis kecil itu tersenyum. Tanpa disedari, airmata Zamil menitis berlinangan.

"Kalaulah ini anakku.......Aisyah...!!!Abang menyesal lepaskan kau Aisyah...Ooohhh..Aisyah. Hati Zamil menjerit pedih kepiluan. TAMAT.

sumber

* entri terbaru adalah autopost...sory tak dapat balas jejak..
bz + tak sihat sangat..

Nabi haramkan cabut bulu di muka untuk cantik

KAUM wanita amat mengambil berat mengenai kecantikan, terutamanya kecantikan wajah kerana wajah yang pertama dipandang orang apabila berjumpa.

Oleh itu, ramai di kalangan wanita sanggup membelanjakan wang yang banyak untuk mencantikkan wajah. Antara cara dianggap boleh mencantikkan wajah dan rupa paras ialah dengan membentuk bulu kening atau alis mata dengan mencabut dan mencukur sebahagian atau kesemuanya sekali.

Kemudian bulu kening akan dibentuk semula dengan alat solekan seperti celak dan pensil alis sehingga kelihatan lebih cantik dan menarik.Amalan itu bukanlah perkara baru dalam dunia persolekan wanita tetapi sudah diamalkan wanita di zaman jahiliyyah sebelum kedatangan Islam dan berterusan hingga hari ini.

Malah dengan kebanjiran pelbagai jenis alat solek di pasaran serta kepakaran yang ada, bulu kening atau alis yang sesuai dengan raut wajah seseorang boleh dibentuk dengan mudah.Walau bagaimanapun, wanita hari ini perlu memastikan apa yang dilakukan tidak bercanggah dengan ajaran Islam, termasuk bidang persolekan.Merujuk kepada teks syarak berkaitan persoalan ini, terdapat dua hadis yang menegur secara langsung perbuatan mencukur bulu kening.

Perkara ini membabitkan satu riwayat tabf berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, puteri Rasulullah saw.Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.

Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab: "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu."Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda:"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah."Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka, termasuklah bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantikMengenai hadis kedua pula, ulama menjelaskan pengertian al-Namisah.

Ibn al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita-wanita yang mencabut bulu-bulu yang terdapat pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.Ibn Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan alat pencabut.Abu Daud pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu kening atau mencukurnya dengan pisau pencukur sehingga kelihatan halus.

Keterangan di atas menunjukkan perkataan al-Namisah merangkumi semua pengertian iaitu mencabut bulu-bulu di muka untuk kelihatan cantik dan berseri.Majoriti fuqaha berpendapat, mencabut atau mencukur bulu kening sehingga kelihatan halus adalah diharamkan sama ada kepada lelaki atau wanita kerana perbuatan itu termasuk dalam istilah mengubah ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadis kedua.

Namun demikian, bagi wanita yang mempunyai terlalu panjang atau terlalu lebat sehingga kelihatan jelik, bolehlah mencabutnya sekadar membolehkan kelihatan halus kerana ia tidak dianggap mengubah ciptaan Allah.Kesimpulannya, berhias untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan. Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami atau tidak.

Dalam keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan menggadaikan diri sendiri.


Sumber..

Manfaatkan Ilmu itu...




Permulaan hidup amat menyukarkan begitu juga permulaan blog aku ni....
aku pun xpasti dari mana sebenar nya datang idea nak berblog ni..

Itu bermakna aku mula melangkah ke dunia blog dengan zero kosong xde apa2 ilmu di dada tentang blog..

Apa-apa pun tujuan aku berblog  cuma nak berkongsi apa yang ada dekat dunia ni...selagi masih hidup perkongsian ilmu itu adalah tanggungjawab kita sebagai manusia....
Sesungguhnya, amanah menyampaikan ilmu adalah tanggungjawab yang dipersoalkan pada akhirat kelak.
Rasulullah SAw bersabda yang bermaksud: "Setiap kamu ialah pemimpin dan setiap kamu juga bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya." (Hadis riwayat at-Tirmizi)


faham hadis di atas??

 tidak semesti nya hanya yang mempunyai kelayakan shj yg boleh menyampaikan ilmu...

kita yg tak ada apa pengiktirafan pun boleh berkongsi ilmu selagi ia boleh membawa manfaat kepada kita ianya layak di gelar ilmu walaupn dengan hanya sebaris kata...

dan jangan la pula anda semua salah dalam menyebar kan ilmu seperti yang kita tahu sekarang macam-macam perkara yang telah banyak mempengaruhi anak muda sekarang...

MAKSUD KELEBIHAN ILMU YANG BERMANFAAT BUKAN LAH HANYA BILA SESEORANG ITU ALIM DALAM BIDANG al-QURAN ATAU MUNGKIN JUGA RAJIN BACA QURAN..

KENAPA BEGITU BOLEH LIHAT SINI



Spontaneous Thursday#9




" I'm Sick..."

Kau ni baik sangat..bodoh betul la..


 Bertemu lagi kita dalam ruangan yang tak nampak ni ye..
aku tau komfem naik muak dengan ayat yang sama tu..
peduli ape aku..hahah
ok-ok back to main point..

Betul ke orang yang baik ni selalu kena pijak?? Means  [ maksud ] selalu kena buli , kena arah buat itu dan itu dan dia pulak tak kesah ikut je apa yang orang suruh..

Ade yang jawab:
 " memang patut pun sape suruh bodoh sangat ikut je ape yang aku suruh , alang-alang dah bendul sangat aku suruh jela die buat kurang sikit kerja aku "

" Yup orang baik selalu kena pijak sebab lurus sangat.."


Kawan aku:
" Han toksah la baik sangat , aku tengok kau ni ape yang orang mintak tolong semua kau ye kan je..aku tengok cara dia mintak tolong macam memaksa..sikit-sikit tak pe ni semua benda die suruh kau.."
aku:
" Tak pe..aku nak tengok sejauh mana kebodohan die tu..die ingat aku tak tau ape yang die dok canang satu hostel ni.." [ cerita lama ]

Hoho..releks dulu tak semestinya orang yang baik suka tolong member atau apa sahaja yang sewaktu dengan nya tu bodoh , tolol , lurus dan bendul..
Sebenarnya orang yang selalu memperbodohkan mereka-mereka yang tergolong dalam golongan yang aku sebut tadi adalah lagi bodoh dari mereka-mereka yang dianggap bodoh...

Kenapa??

yela..
bukan ke bagus ade orang yang macam tu ikut je ape kerenah korang bukan die nak jadi lurus dan bendul tapi just jaga hati kawan sekurang-kurangnya hargai la sikit ni tak lagi kau mengada-ngada adela..
Mentang-mentang la die tunjuk lurus dan bendul kau boleh la suruh die macam-macam...

*well aku ni memang susah nak cakap Tidak...sebab tu aku selalu je di perbodohkan oleh orang-orang yang lagi bodoh..
WT Frozen throne cheat!!!


P/s: takde mood...


Asyik-asyik aku..takde orang lain ke???


Rasanya lama tak buat entri yang betul-betul entri..
Eh tapi macam mana pulak entri yang betul-betul entri...
Fikir la sendiri..huhu..

Pertama sekali syukur kehadrat ilahi kerana kita masih lagi dipertemukan dalam dunia yang tak nampak ni..
Semoga pertemuan ini  dijadikan ibadah...
Macam mana hari ni??
Baik-baik kah??
Yang pastinya ramai yang bercuti hari ni macam tu jugak aku , kerja je memanjang tak boleh jugak kena ada rehat nya baru ada ummphh..

Sebut pasal kerja , pernah tak anda marah-marah sebab asyik diandalkan dengan bos..
yelakan dah nama pun bos suka hati die la nak mengandal sesape yang die suka..
Tak kira la dari benda sebesar kuman sampai la sebesar dinosaur semua nye kite je..
Asyik kita..asyik-asyik kita...
" Haihh bos melampau asyik aku je takde pekerja dah ke?? "

Bukan setakat tu je ade lagi...
Pernah korang marah-marah..buat muncung itik atau pun bubbling korang punye lidah macam annoying orange..
Tapi hanya mampu dibelakang bos bila depan bos..
" Emm baik bos , takde hal la bos , bereh punye.."
Huyooo...plastic bag betul...belakang pijak dinosaur mati bila depan pijak sudu plastic pun tak patah...

Abang cantik , kakak hensem that is better than do not do anything....
Itu sememangnya cukup bagus dan bonus tau bila bos suruh kita dari tak suruh langsung bukan setakat tak suruh nak  pandang muka kita pun tak nak lagi teruk kan nampak sangat bos tak suka kita...

Bila dia dah tak suruh kita , kita tak dela peluang nak tunjuk kita ni pun hebat maka dengan itu kita pun tak adalah alasan nak mintak naik pangkat ke , up-up gaji ke..Nampak??

Jadi lepas ni tak payah la nak marah-marah , nak muncung-muncung itik bila kena suruh..
Bagus la tu walaupun kerja tu nampak tak releven dengan bidang kita tapi bos suruh jugak kita itu satu titik permulaan untuk tunjuk super power kita yang orang lain tak nampak...

Lepas ni toksah muncung-muncung dah la asyik-asyik aku , asyik-asyik aku kan lagi bagus kalau kenapa bukan aku..pehal bos ni selalu bagi aku kenapa tak bagi dekat aku...


"Tidak semua yang kita ingini mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan."
* Bukan setakat kerja study pun macam tu jugak cuma situasi dia lain sikit..aku tau la sebab aku pun penah study jugak..

* try search aku kt MPH mid valley dlm pukul 11-12 nnt...nk cari buku baru..

Memang blog aku lucah sebab aku kan scandal blogspot


Sedar tak sedar dah habis pun bulan 9..
so dekat aku nak tayang sikit ape yang pakcik nuffnang buat selama sebulan aku gune die...




kata kunci untuk minggu ni...
Klik gambar untuk lbh jelas

 kata kunci minggu2 lepas..
klik gambar utk lbh jelas


dekat bawah ni kerja pakcik blogspot....
tapak rujukan untuk bulan september....Try usha sape masuk list..huhu..

Thanks eh pakcik nuffnang & pakcik blogspot sebab buat kerja denga jaya nya...


* bosan la..keluar kejap..