Kita tak tahu..



Hidup ni terlalu banyak benda yang kita tak boleh jawab.Banyak benda yang kita tak boleh berikan alasan walaupun pada perbuatan yg kita lakukan.

Kadang-kadang kita tak tahu kenapa kita terdorong untuk melakukan sesuatu walaupun ia amat bertentangan dengan apa yg kita inginkan dan kadang-kadang pula kita terlalu ingin melakukan sesuatu bila hati hebat mendesak tapi Allah tak gerakkan kita utk melakukannya .

Walaupun kita teramat ingin melakukannya...sebab itu kita kadang kala ..

"entah la Han..aku tak tahu kenapa aku buat benda tu..hmm"

"Rabb..aku tak bermaksud pun nak buat benda ni..."

#ni je yg mampu di update,lama betul tinggal kan dunia yg satu ni...:')

Kelebihan Hari Arafah




Hari Arafah merupakan hari yang mempunyai kelebihan tersendiri. Jika para jemaah haji diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana, kita yang tidak berkesempatan untuk menunaikan haji dianjurkan untuk berpuasa pada hari ini. Kedatangannya setahun sekali ini janganlah disia-siakan. Kita juga dianjurkan untuk berzikir dan berdoa kepada Allah pada hari ini. Di sini dipetik beberapa buah hadis untuk renungan kita bersama.
Bilakah hari ‘Arafah? Apa dalil bagi kelebihan puasa hari ‘Arafah?

Hari ‘Arafah ialah hari sembilan Zulhijjah. Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari ‘Arafah” (Riwayat Imam Muslim).


Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu Qatadah r.a. yang menceritakan; Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. Baginda bersabda; “(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim).
Puasa sunat ini dikecualikan dari jamaah haji. Mereka tidak disunatkan berpuasa pada hari tersebut sebagai mencontohi Nabi s.a.w. dan juga untuk menjaga kekuatan bagi memperbanyakkan berdoa pada hari itu.

Maimunah isteri Rasulullah s.a.w. menceritakan; orang ramai ragu-ragu apakah Rasulullah s.a.w. berpuasa atau tidak pada hari ‘Arafah. Lalu ia (yakni Maimunah) menghantar kepada baginda satu bekas berisi susu tatkala baginda sedang berwukuf di Padang ‘Arafah itu. Lalu baginda meminum susu tersebut dengan dilihat oleh orang ramai kepadanya (Riwayat Imam Muslim).


Malah terdapat tegahan dari Nabi s.a.w. sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. menegah dari berpuasa pada hari ‘Arafah bagi jamaah haji yang berada di ‘Arafah” (Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim). 


 Memandangkan Hari Raya Aidiladha dekat Malaysia jatuh pada hari Jumaat 26 oktober 2012 maka hari Khamis 25 oktober 2012 boleh la puasa sunat Hari Arafah. Ajak ramai-ramai puasa sunat Hari Arafah, insyaAllah ada sahamnya.Semoga amalan kita bertambah dari tahun yang telah lalu dan dosa kita diampunkan oleh Allah. Gunakanlah segala peluang yang ada demi menambah lagi bekal akhirat kita sebelum bertemu Allah di hari yang tidak ada pertolongan lain selain mereka yang menemuiNya dalam keadaan hati yang bersih dan selamat daripada kekotoran dosa dan noda.

#SUMBER DARI PEMBACAAN..:)
SHARE2 LA YE KLAU IANYA BERMANFAAT...SYUKRAN JAZILAN..

Jom Berpesan-pesan #3: Beri Kemaafan



Didik lah hati agar sentiasa mendoakan mereka yang mengkhianati...
Walau ianya sakit doakanlah kerana tidak merugikan orang yang membalas kejahatan dengan kebaikan..
Percayalah memberi kemaafan itu adalah jalan ketenangan malah membuka hati semakin lapang..
Kerana hakikat nya mereka ini yang patut dikasihani sebab bukan sahaja mereka menzalimi kita tetapi dalam masa yang sama mereka menzalimi diri mereka sendiri...

“Wahai ‘Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu, menyambung silaturahim dengan orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayamu.”
(Hadis Riwayat Hakim)


Jom berpesan-pesan #2: Tak perlu tunggu


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukan bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas dengan diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya da pat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” (Imam Hasan al-Basri) 


Kadangkala kita malu utk menegur org yg melakukan kesalahan... Alasannya? krna kita jga masih melakukan kesalahan... nasihat juga hnya layak diberikan oleh org yang digelar ustaz, ustazah, lepasan sekolah agama, lepasan ijazah bidang agama....disebabkan ada yg berfikiran begitu, menyebabkan tiada yang bertindak...membiarkan kemungkaran berlaku di depan mata...



(jiwa kritikal)


KEADAAN JIWA TERLALU KRITIKAL REHAT BUKAN LAGI ALASAN YANG KUKUH...
AKU PERLUKAN LEBIH DARI ITU..
SESUATU YANG BERAT SEDANG MENJADI BEBAN MINDA YANG MAKIN TAK TERDAYA...
MENARIK DIRI DARI TUJUAN ASAL ITU KEPUTUSAN AKU BUKAN SENGAJA TAPI BERSEBAB...
KEADAAN MEMAKSA...
MAAF AKU PERGI JAUH MEMBAWA DIRI BUKAN NIAT MENINGGAL KAN KAU DISITU KERANA KAU SENTIASA BERSANDAR TEGUH DI HATI...

tekanan demi tekanan makin datang menerpa...
tak sanggup tinggal kan kenangan tapi apa daya aku terpaksa..
misi lama ku ganti kan dengan strategi baru...
meski melankolik berbeza rasa itu pendirian aku...

#Lenyap bukan selama nya aku bawa sekali cita-cita serta cinta kau dan KAU ...
masih
mencari kemana arah tuju menuju TUHAN ku...


*entri ni pun dah serabut apa lagi aku...

Jom Berpesan-pesan #1





Rasulullah SAW pernah menasihati puteri tercintanya :

 “Anakku, dunia ini adalah ladang untuk beramal. Dan hidup di dunia ini bererti bekerja. Maka penuhilah kewajibanmu sebaik-baiknya. Jika kamu merasa penat dan letih, dan merasakan kewajibanmu begitu sangat berat, berdoalah kepada Allah, niscaya Allah akan memberikan kekuatan kepadamu....”


#ingat nak buat entri panjang sikit...tapi kena beres kerja dulu...
lain kali jela..:)
Assalammualaikum..



Rasa Nak Jiwang Pulak Hari Ni #2


senang je nak kantoi kan orang yang tengah dilamun cintan cintun ni...
meyh baca apa yang aku nak tulis kali ni...:P


1.Tiap-tiap hari ada je yang korang nak gaduh kan sampai merajuk berhari-hari sampai tak nak tangok muka langsung walaupun topik yang digaduh kan tu cuma benda remeh je...
"kau jangan nak mengada-ngada hari ni kena ikut aku makan kat maple hujung taman sana" "Ahhh..ikut suka aku la nak ikut ke tak nak.." 
Tapi dalam masa yang sama kau still tak boleh nak lupa kan dia lepas tu boleh pulak senyum-senyum bila baca ape yang aku tulis ni...

#ahakz..kantoi..xnak ngaku lagi ye..xpe-xpe kita tengok yg seterus nya..
yang ni memang kebanyakkan orang akan buat..tak baik nipu..

2.korang bergayut malam-malam buta sampai kau pun naik mual dengar dia bercerita than lepas 5 minit dia matikan talian kau mula rindu kan dia balik...

#eh2 tadi dah mual dah muak ni boleh pulak rindu2 tak boleh jadi ni...hahahah

3.Bila dah call-call tu mesti ada berbalas mesej jugak kan dan kadang-kadang kau sanggup ulang-ulang baca mesej dia..

#betul tak...ngaku cepat...tak nak ngaku lagi...

4.Bila keluar berdua dengan dia,kau tak kan berjalan laju macam orang lewat nak ke kelas komfem slow-slow punye..

#kan...;D

5.Bila kau dengan dia, kau akan rasa malu tahap dewa...

#aceceh..sblm ni kau lek je bila jumpa dgn awek/pakwe yg handsome +++..

6.Bila kau teringat kan dia secara automatiknya jantung berdengup laju macam dipam-pam...

7.Kadang-kadang boleh dicop tak berapa nak betul bila tersenyum sorang-sorang dengar suara dia.

8.Bila kau dah pandang dia..orang lain yang dok usha-usha kau pun kau dah tak nampak dah...apa yang kau nampak cuma dia walaupun dia tu hah duduk bermeter-meter dari tempat kau duduk..

9.Dah la tak nak ngaku..lepas tu dari tak penah-penah layan lagu-lagu jiwang tiba-tiba boleh pulak p dok layan...haihh apa nak jadi ni...

10.Dan dalam masa yang sama tanpa sedar kau sekarang tengah senyum sorang-sorang sebab teringat kan dia...:)

Ok dah sampai habis pun still tak nak mengaku jugak..satu je aku boleh agak..

11.While reading this, there was one person on your mind the whole time..... ;)

#GOTCHA...:P



*amboi2 entri cintan cintu rmai ja pakat nk komen...:P


Cinta tak harus memiliki ( Jalan Cinta Para Pejuang )




Salman Al Farisi memang sudah waktunya menikah. Seorang wanita Anshar yang dikenalnya sebagai wanita mukminah lagi shalihah juga telah mengambil tempat di hatinya. Tentu saja bukan sebagai kekasih. Tetapi sebagai sebuah pilihan dan pilahan yang dirasa tepat. Pilihan menurut akal sihat. Dan pilihan menurut perasaan yang halus, juga ruh yang suci.


Tapi bagaimanapun, ia merasa asing di sini. Madinah bukanlah tempat kelahirannya. Madinah bukanlah tempatnya tumbuh dewasa. Madinah memiliki adat, rasa bahasa, dan rupa-rupa yang belum begitu dikenalnya. Ia berfikir, melamar seorang gadis pribumi tentu menjadi sebuah urusan yang pelik bagi seorang pendatang. Harus ada seorang yang akrab dengan tradisi Madinah berbicara untuknya dalam khithbah. Maka disampaikannyalah gelegak hati itu kepada shahabat Anshar yang dipersaudarakan dengannya, Abu Darda’.

”Subhanallaah. . wal hamdulillaah. .”, girang Abu Darda’ mendengarnya.

Mereka tersenyum bahagia dan berpelukan. Maka setelah persiapan dirasa cukup, beriringanlah kedua sahabat itu menuju sebuah rumah di penjuru tengah kota Madinah. Rumah dari seorang wanita yang solehah lagi bertaqwa.

”Saya adalah Abu Darda’, dan ini adalah saudara saya Salman seorang Persia. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah SAW" , sampai-sampai beliau menyebutnya sebagai ahli baitnya.

"Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar puteri anda untuk dipersuntingnya.”, fasih Abu Darda’ bicara dalam logat Bani Najjar yang paling murni.

”Adalah kehormatan bagi kami”, ucap tuan rumah, ”Menerima anda berdua, sahabat Rasulullah yang mulia. Dan adalah kehormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang shahabat Rasulullah yang utama. Akan tetapi hak jawab ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami.” Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan segala debar hati.

    ”Maafkan kami atas keterusterangan ini”, kata suara lembut itu. Ternyata sang ibu yang bicara mewakili puterinya. ”Tetapi kerana anda berdua yang datang, maka dengan mengharap ridha Allah saya menjawab bahawa puteri kami menolak pinangan Salman. Namun jika Abu Darda’ kemudian juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menyiapkan jawapan mengiyakan.” Jelas sudah. Keterusterangan yang mengejutkan, ironis, sekaligus indah.


Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar daripada pelamarnya! Itu mengejutkan dan ironis. Tapi saya juga mengatakan indah kerana satu alasan; reaksi Salman.

    Bayangkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat dalam hati. Bayangkan sebentuk malu yang membuncah dan bertemu dengan gelombang kesedaran; bahawa dia memang belum punya hak apapun atas orang yang dicintainya.


Mari kita dengar ia bicara.

”Allahu Akbar!”, seru Salman, ”Semua mahar dan nafkah yang kupersiapkan ini akan aku serahkan pada Abu Darda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”

???

    Cinta tak harus memiliki. Dan sejatinya kita memang tak pernah memiliki apapun dalam kehidupan ini. Salman mengajarkan kita untuk meraih kesedaran tinggi itu di tengah perasaan yang berkecamuk rumit; malu, kecewa, sedih, merasa salah memilih pengantar –untuk tidak mengatakan ’merasa dikhianati’, merasa berada di tempat yang keliru, di negeri yang salah, dan seterusnya. Ini tak mudah. Dan kita yang sering merasa memiliki orang yang kita cintai, mari belajar pada Salman. Tentang sebuah kesedaran yang kadang harus kita munculkan dalam situasi yang tak mudah.

    Sergapan rasa memiliki terkadang sangat memabukkan. Rasa memiliki seringkali membawa kelalaian. Maka menjadi seorang manusia yang hakikatnya hamba adalah belajar untuk menikmati sesuatu yang bukan milik kita, sekaligus mempertahankan kesedaran bahawa kita hanya dipinjami. Inilah sulitnya. Tak seperti seorang tukang parkir yang hanya dititipi, kita diberi bekal oleh Allah untuk menggayakan nilai guna kurniaNya. Maka rasa memiliki kadang menjadi sulit ditepis..


[Sumber: Jalan Cinta Para Pejuang - Salim A. Fillah]

BUKU BAGUS PATUT DIBACA DAN DIRESAPI UNTUK MENCARI CINTA SEJATI

Jalan cinta para pejuang adalah jalan bagi para pejuang cinta yang dengan cintanya ia menyusun rencana untuk memberi. Pejuang cinta sejati akan menjadi majikan cinta bukan budak cinta.


#Zaman sekarang still ade ke org mcm ni? komfem berkapak berparang kan...
ehh..jap aku copy dri mna cerita ni..ahh sudah.. o_O"

Rasa Nak Jiwang Pulak Hari Ni #1


Jika sayang lepas kan dia bebas... 
kerana jika ditakdirkan si dia milik kamu dia akan kembali... 
Jika tidak mungkin ditakdirkan si dia bukan milik kamu... 
Yakin dengan perancangan-NYA...:)


#Ayat kat gambaq tu boleh kira cinta sejati ka? mcm tak je...
Bila la agak nak buat entri macam dulu..banyak merapu je skrg ni...hmm

Last Ramadhan and Raya la sangat...

Assalammualaikum & Salam Sejahtera....



Pertama skali...emm abai kan gambaq kat atas tu...
ok aku tak tau nak tulis apa sebenar nya dan memang malas dah nak ngadap benda ni banyak lagi benda yang aku nak buat...

sebenar nya entri ni patut aku publish masa last puasa hari tu entah mcm mana kemalasan untuk mengadap benda ni buat aku lupa yang patut nya ada entri for last ramadhan tergendala mcm tu ja...
*ape jadah aku tulis pun aku xtau la... -_-"

Disebabkan 2-3 hari sblm raya aku still ade klas so tahap keterujaan nk balik selangor hari tu agak low sikit...mana tak nya dengan asgmnt dgn test dgn quiz...
owh2 sungguh tak memberangsang kan jiwa untuk aku beraya seperti sepuloh tahun dulu...
*bajet kanak2
Dan 2-3 hari sblm nk raya jgk aku baru cari tiket nak balik selangor...
*ingat mmg nak raya kedah ja p buat muka tak malu dok umah mak ngah aku..hahah
tapi tak boleh mak aku dah ugut awal2 kalau tak balik jugak raya ni mak aku merajuk..pergh mmg tak boleh jadi la satgi kena cop anak derhaka..
Disebabkan tu la aku usaha kan jgk cari tiket balik alhamdulillah la ada...

#fakta: kalau hang dok kedah ni jangan risau tiket balik selangor komfrem ada lain la klau hang dok kelantan ka terengganu ka...mmg mampoih la xda tiket last2 minit mcm ni..menangis la hang guling2...

Raya??? MALAS NAK CERITA....

Pasai apa aku tak mau ulas panjang2 pasal raya sebab raya tahun ni sangat-sangat la tak best fullstop...but  
seriously ramadhan di tempat org mmg superb ohsemm.....
banyak benda aku belajar itu yang penting...
part raya tu sehari raya cukup la nak raya sampai 30 hari nak watpa... -_-"



Trimas baca entri aku yang merepek ni...=="
SEJAK AKHIR2 NI KEMALASAN MENAIP DI BLOG SEMAKIN MENJADI-JADI...

Ramadhan Lesson Day 21-23: Dah rasa cukup baik cukup sempurna tapi tak pun sebenar nya...

gambaq kredit pakcik google




A: Jangan kutuk orang sangat beb..kata-kata belakang..

B: Alah dah memang betul si minah tu macam tu konon dah bertudung dah pakai sopan berubah la tu padahal nak cover diri die yang jahil ya amat..

A: Tak elok kau cakap macam tu mana tau dia dah betul-betul berubah,kau tahu orang pandang kau dah cukup baik dengan cara kau pakaian kau yang sopan tapi bila dah kenal nauzubillah...tak sangka aku kau macam ni..cepat betul kau judge orang aku tau la dari kecik kau dh di didik berkelakuan baik tapi tak semestinya orang yang jahat dulunya tak boleh nak berubah jadi baik...kau tak penah rasa jadi jahil kau tak tau..jangan fikir orang yang dah banyak beribadah tu banyak join aktiviti agama tu dah cukup sempurna keseluruhannya meski zahir nampak baik sejuk mata memandang tapi bati hanya tuhan je yang tau...:)
Aku pernah jahil aku tau perasaan tu...cari la jalan menuju redha-Nya bukan cari jalan kutuk-mengutuk bagi membezakan kau dengan orang lain yang belum cukup bagus dimata kau..mana tau dia cukup bagus dimata-Nya..:)

B: Emm...


Tak perlu bangga sebenar nya kalau dah rasa sembahyang dah banyak,ibadah banyak,zikir wirid dah banyak,kerja agama sudah banyak dibuat,suruhan-Nya pun dah banyak buat,tutup aurat memang dari kecik lagi dah dididik dah dibuat,pakaian-pakaian yang disarungkan pun dah cukup banyak buat orang cakap kau ni baik...
tapi tak pun sebenar nya selagi kau masih pikir kau ni dah cukup baik cukup layak untuk mengadili orang tu jahat, orang tu tak elok kalau dia tak buat semua tu..
Mana hilang nya rasa kehambaan kau? tak pernah fikir?
Mana rasa takut kau pada Tuhan malah kau mengadili mereka seperti kau itu tuhan..
Sebab apa? sebab kebaikan zahir itu dah menutup semua..
Tanpa sedar itu adalah kejahatan yang paling besar ia telah mencabut rasa kehambaan..
Sedangkan rasa kehambaan itu yang Tuhan nak bila dicabut rasa kehambaan kau tak nampak masa tu mula lah datang rasa ketuanan,ingat diri berkuasa dah cukup bagus malah lagi teruk bila dibiarkan akan datang pula perasaan sombong,bongkak dan riak..bahaya tu bahaya...

Sekali pun Rasullullah lagi beratus-ratus kali ganda amalan nya dari kau takde pun dia nak riak takde pulak dia nak bangga malah dia lagi mengajak umat-umat beliau yang lain untuk kembali kepada-Nya dengan cara elok bukan dengan kata belakang,mengumpat dan sebagainya..

#Entri ni tak tujukan kat sapa-sapa pun if terasa aku mintak maaf takde niat pun nak buat kau terasa...aku manusia dan sebagai manusia pun kena sama-sama beringat..aku buat salah..kau tak pernah buat salah? fikir-fikir la..

SALAM RAMADHAN...


"SAYA SANGGUP TUNGGU AWAK"

"Awak, awak sanggup tunggu saya tak?" Mukanya kelihatan merah menahan perasaan.
"Mestilah saya sanggup. Kenapa awak?" Balasku sambil menatap wajahnya dengan penuh berminat.

"Awak janji dengan saya ye? Boleh?"
"Saya berjanji insyaAllah....Saya sanggup tunggu awak walaupun bertahun lamanya"

"Sebenarnyakan, awak sudah lama bertakhta di dalam hati saya. Awak telah sentuh hati saya meskipun saya tidak sedar. Meskipun saya tidak inginkannya hadir. Tapi saya amat sayangkan awak" Luah hatinya dengan penuh perasaan. Pilu aku dibuatnya.

"........dan saya tak sanggup kehilangan awak. Awak hadir dalam hidup saya memberikan saya sinar baru. Awak buat hari-hari yang saya lalui begitu indah dan bertenaga."

"Bagaimana mahu saya dustakan perasaan ini? Awak tahu...betapa sakitnya hati ini. Allah telah campakkan rasa sayang, rasa rindu saya kepada awak. Saya tidak boleh tipu perasaan saya lagi. Hipokrit namanya."

Suasana menjadi mendung. Memandang sungai yang mengalir tenang bertambah memendungkan hati yang diremuk pilu.

"Awak......" Aku berkata perlahan.

"Bukankah saya sudah beritahu awal-awal lagi? Jangan usik hati seseorang jika belum berani untuk bertanggungjawab. Dan terbukti awak masih belum bersedia."

"Saya juga begitu. Saya masih belum bersedia. Dan saya tidak berani untuk terima awak. Hati saya masih tertutup kemas." Aku mula berterus terang dengannya sambil mencari-cari anak matanya. Takut takut setiap bait kata yang dilafazkan mengguris hatinya.

"Awak, terimalah hakikat. Yang ada pada saya cuma perasaan meraikan kehadiran awak. Awak memang penting dalam hidup saya. Awak melengkapkan kehidupan saya. Tanpa awak, saya seperti robot manusia yang tiada perasaan."


"Saya hanya sukakan awak. Sayangkan awak. Tapi saya belum boleh cintakan awak. Awak seperti bayang-bayang saya yang hanya wujud ketika waktu malam. Saya tahu, awak sentiasa mengekori ke mana saya pergi. Seolah-olah mengintai sampai bila bayang-bayang harus menjadi bayang-bayang."

"Ya, saya sanggup tunggu awak. Kerana masihnya belum tiba. Saya boleh bersabar dan akan terus begini. Bersabar dan bersabar. Itu sahaja yang boleh saya buat. Rasulullah SAW pun ada bersabda “Sabar itu separuh iman.” (Hadis Riwayat Abu Na'im daripada Ibn Mas'ud). Awak tidak perlu risau dengan saya. Kita hanya perlu jelas yang mana terpenting di antara penting untuk dipentingkan."

"Maaflah awak. Kadang-kadang saya yang tidak sabar. Tergopoh-gapah tanpa memahami perasaan awak. Saya tahu awak belum boleh terima saya. Hati awak seperti batu, keras sekali untuk dilunturkan. Itu tidak mengapa kerana saya pasti awak akan terima juga saya satu hari nanti."

"Saya tahu saya tak boleh paksa awak bila hati awak tertutup untuk saya. Ingatlah, saya amat hormati perasaan awak dan saya akan sentiasa berlaku jujur dengan awak. Cuma jangan terus buang saya dan sisihkan saya sampai bila-bila. Saya amat perlukan awak"

"InsyaAllah...untuk kesekian kalinya terima kasih awak. Saya pun sanggup tunggu awak"


****************

Begitulah perbualan antara CINTA dan CITA-CITA.

Aku : cita-cita
Dia  : cinta

Cinta adalah satu kemestian dalam kehidupan tetapi hadirnya perlu dikawal dan dirancang supaya cita-cita tidak rasa dirinya terbuang dan terabai. Jika boleh diseiringkan tahniah dan hargailah keduanya dengan cara yang halal. Jika belum waktunya, bermujahadahlah dan fokus.

Hanya pilih antara dua sudah menentukan jalan mana yang diambil...


Entri 100% copy dari blog ni

#dan aku suka ulang baca blog tu sebenar nya fev blog ever...:D

Ramadhan Lesson Day 20: Fokus??


ATAU




#Tak payah taip panjang pun dh tau kot ape yang nak disampaikan....:)
Salam Ramadhan..:)

Ramadhan Lesson Day 19: Ukhuwah itu indah


Sahabat,

" Kita Kawan Sampai Jannah ye...
Aku sayang korang sangat-sangat...:)"


Indahnya suatu persahabatan itu apabila ia wujud kerana Dia. Indahnya bila cinta yang ada kerana Dia. Indahnya kasih sayang yang wujud kerana Dia. Indahnya bila segalanya disandarkan hanya kerana Dia. Indahnya bila segala perbezaan disatukan kerana matlamat yang satu, iaitu menggapai redha-Nya.

Tapi indahnya ukhwah itu tak cukup sekadar di mulut , Tak terlestari sekadar pada baris-baris ayat sahaja dan dalam satu-satu hubungan itu pastinya ada ujian. Maka, timbullah episod-episod terasa hati, tak puas hati, bersedih hati, makan hati, sakit hati akan menjengah hidup kita dan pastinya semua ini mampu menggugat cinta yang dah terbinayang lahirnya semua dari hati

Apa juga permasalahannya, semuanya dari hati. Kita semua berbeza. Maka berlapang dadalah. Jangan biarkan penyakit-penyakit hati meraja dalam diri. Sebab pasti, kita yang akan rugi.

Hidup tanpa kebasahan jiwa ukhwah, seperti hidup yang mati!

Ukhuwah

Saya baru diketuk kebenaran. Ukhuwah yang manis tidak akan dapat digapai secara membuta tuli. Tak cukuplah ukhuwah itu dengan hanya bertegur 'hye-hye dan bye-bye' tetapi ukhuwah yang sebenar melahirkan kesatuan dan menenangkan hati. Bila persaudaraan yang dihulur bukan keranaNya, percayalah, kita akan kalah dengan ujian dan berpecah juga akhirnya.

Ukhuwah itu mengalami beberapa tingkatan proses iaitu :

1. Ta'aruf : Saling Mengenal

2. Tafahum : Saling Memahami

3. Ta'awun : Saling Menolong

4. Takaful : Saling Menanggung

5. Itsar : Mendahulukan orang lain daripada diri sendiri




Di mana letaknya ukhuwah kita?

Saya sering merefleksi diri, melihat di mana kedudukan kami. Saya akui mungkin masih jauh dari menikmati nikmatnya ukhuwah yang sebenar. Namun, perjalanan ini tidak akan terhenti di sini. Saya mahu ukhuwah kami bersemi hingga bila satu saat kami ditakdirkan terpisah jauh, saya tidak perlu gusar. Kerana hati-hati kami telah pun terikat padu.

Saya mengharapkan setiap dari kami sentiasa disuluh hidayah Illahi, sentiasa berada dalam biah solehah hingga nanti apabila kami ditakdirkan berkahwin, setiap dari kami mampu membina baitul muslim yang baik. Saya harapkan setiap kami sedia berjihad dan syahid. Saya mengharap dengan sangat agar kami menjadi tetangga di syurga nanti.

semoga Allah perkenankan.

"Tidak beriman seseorang diantaramu hingga kamu mencintainya seperti kamu mencintai dirimu sendiri" (HR. Bukhari-Muslim).




* tak larat nak taip entri...asgmnt dh bertimbun...huhu ^_^

Ramadhan Lesson Day 18: Leave it and take it...

Leave it
And
Take it


# Rela lupa kan minat yang dah lama ditinggal kan (serius family aku xtau pasal tu) dari aku terus lupa jalan menuju-Nya...
Ianya sekadar minat tak ada effect apa2 kalau aku tinggalkan..betul tak? Rindu jgn nak kata la..
Even orang kata cool tapi bukan cool tu yang aku cari..
lagi pn aku perempuan xmanis (huhu...ye2 je)..:)
Sekarang mampu ambil pensil ketuk meja je...kantoi dgn lecturer tadi time buat autocad lecturer tu igt aku dah tingtong pening dgn autocad tu aku mampu gelak je...heheh :D


- Don't ask Allah to guide ur footprint if u r not willing to move ur step-

ingat tu...Salam Ramadhan...^_^

Ramadhan Lesson Day 17: Remember Me And I will Remeber you...


“So make remembrance of Me, and I will make remembrance of you. And show thanks to Me, and do not be ungrateful.” 
[Qur’an 2:152] 

# Remember Him all the time not when you have a problem....:)

Ramadhan Lesson Day 16: Maafkan sahaja itu lebih baik



"...Disaat hati dilukai..Disaat diri ingin meluahkan rasa amarah....
tetap kan kesabaran yg tinggi dihati sambil beristifar...
fikirkan kembali...
mereka-meraka yg melukai...
mereka-mereka yang buat kita rasa nak marah... mereka juga manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan...:) 
Mungkin mereka pun tak sedar cara mereka itu salah...
Maafkan sahaja itu lebih baik...insyaAllah..."



#Thanks kawan dengar masalah aku semalam..kau faham aku...jangan la emo sangat aku ok lagi...^_^




Ramadhan Lesson Day 15: Remind myself what aurat truly means



"...Memakai Tudung Bukan Suruhan tetapi memakai sesuatu yang menutupi aurat mu itu suruhan yang wajib bagimu..."


Kena faham jugak tu selalu kita dengar eh pakai la tudung...
ok cun kau memang pakai tudung comey dah tu..tapi part-part lain kau spoil...
Serius ni kenyataan...

Lagi-lagi bulan puasa ni...
Ramai semua pakat pakai tudung....
Tudung pun tak de effect ape-ape2 selagi lengan nampak... baju sendat....
Aurat perempuan melitupi seluruh badan bukan setakat Rambut..


Mindset orang sekarang:
Ramai yg fhm tutup aurat pakai tudung...
tutup aurat pakai tudung....


Ni kalau nak cerita pasal aurat memang berjela-jela siap dengan hadis potongan ayat suci al-Quran bagai cukup entri pendek sudah la kot aku rasa...asal kan faham ape yg aku nak sampai...peringatan utk aku dn lain2..syok bercakap dgn diri sendiri ni bukan gila pun macam sesetengah orang ckp.. ni nama dia self motivation...^_^

Rasanya aku ade jugak buat entri pasal aurat ni...try tgk entri ni...
Pesona,Daya Tarik dan Pengaruh | Kenapa kebanyakkan Penghuni Neraka Terdiri dari Wanita



Ramadhan Lesson Day 1-14


"...Hidup ni tak bosan sebenarnya jika kita pandai penuh kan masa yang terluang dan selalunya terbuang dengan perkara yang berfaedah...(INGAT KEPADA-NYA)"





"..Thenceforth were your hearts hardened: They became like a rock and even worse in hardness. For among rocks there are some from which rivers gush forth others there are which when split asunder send forth water and others which sink for fear of Allah. And Allah is not unmindful of what ye do...." (AL-BAQARAH:74)


Selalunya bulan-bulan puasa ni la baru nak penuh kan masa dgn beribadah...sebelum-sebelum ni semua nya dibuat sambil lewa...Alhamdulillah Ramadhan kali ini memberi kesedaran yg begitu mendalam kepada diri yang lama hanyut...

Kadang kala bila imbas balik diri yg lama..YA ALLAH terlalu jahil nya aku...


#xnak update panjang2...cukup ape yg aku tulis ni menerangkan keadaan...


Zikrullah Ubat Jiwa

 


Mengingati Allah atau zikrullah adalah amalan yang paling mulia melalui pergerakan lidah,keinsafan akal budi dan keinsafan hati serta jiwa.
Dengan mengingati Allah manusia akan merasai ketenangan jiwa tanpa mereka sedari. Manusia kadang-kadang gelisah menghadapi masa depan belum pasti keadaannya atau kadang-kadang berasa lemah berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan yang mendatanginya.

Perasaan tenang itu wujud kerana jiwanya berhubungan langsung dengan Allah dan rasa selamat di bawah jagaan-Nya. Ia tidak boleh diungkap dengan melalui kata-kata kepada orang yang tidak menghayatinya hanya orang yang menghayati boleh merasakan hatinya diliputi oleh kemanisan iman.
Bahkan ianya seperti sesuatu yang meresap ke dalam hati sehingga berasa tenang dan damai.

Orang yang mengingati Allah didunia ini memperolehi ketenangan jiwa dan tidak ada orang yang paling menderita didunia ini daripada mereka yang hilang ketenangan berdampingan dengan Allah. Sementara diakhirat pula mendapat keampuanan yang besar (Subhanallah...)

seperti firman Allah:
  "...dan orang lelaki serta orang perempuan yang banyak menyebut nama Allah .Allah telah menyediakn mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar." [Al-Azhab:35]


Rasulullah SAW adalah pimpinan dan model bagi orang yang berzikir. Baginda menyebut nama Allah pada setiap saat makan dan minum dan juga selepas selesai darinya begitu juga ketika memakai pakaian dan menanggalkannya,ketika masuk rumah dan keluar daripadanya ketika hendak tidur atau bangun daripadanya. Begitu juga dengan lain nya..
Lihat lah betapa tidak kenal erti letih dan lupanya Rasulullah dalam memperingati Maha Pencipta-Nya. 

Lihat kembali kepada kita adakah juga begitu atau hanya dipenuhi dengan carutan yang menghiasi bibir dan hati sebagai zikrulah..???

Kesimpulannya,
dengan mengingati Allah akan tersedar hati orang yang beriman terutama ketika syaitan cuba menjerumus dia kepada dosa sehinnga dia melakukannya dan dia tidak membiarkan dalam keadaan yang demikian...

"...Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji , atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah - dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)." [Ali-Imran:135]

Untukmu Sahabat:Jangan bersedih,Cinta Dia masih ada..




Bila bicara tentang hati,perasaan,kasih,sayang,cinta ni mesti kepala ni dah melayang-melayang fikir orang tu orang ni tapi yang satu tak pernah nak terlintas langsung..bila susah bila serabut baru ingat Dia....Kadang-kadang tu ada yang baru putus cinta atau cinta di tolak tak habis-habis nak menyalahkan takdir... 

Sahabat, 
Tak perlu lah menyalahkan takdir kerana DIA tahu apa yang DIA rencanakan untuk kita... 
Apa yang direncanakan itu adalah yang terbaik..
Ingat lah setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya.. 
Terimalah dengan redha...:) 

Sahabat, 
Cinta ilahi pun kau segan untuk bergerak setapak.. 
maka tak perlu lah terlalu terkejar-kejarkan cinta dan kasih insani, 

Sahabat, 
Raihlah dahulu cinta DIA... 
Dambakan dahulu kasih DIA.. 
Jatuhkan air matamu dahulu kerana DIA... 

Bukan, Cinta insani yg buat kau kadang leka kepada DIA.. 
Bukan, Kasih insani yang buat kau terbuai hanyut.. 
Bukan, Jatuhkan air mata mu kerana ditinggalkan insani.. 
Bukan juga jatuhkan air mata mu kerana disakiti insani yang mengeji cinta mu... 
 [ Hana-0209/062312 ]


“Jika kamu berikan hati ataupun cintamu pada manusia nescaya dia akan merobek-robekkannya tetapi kalau hati yang pecah itu diberikan kepada Allah nescaya dicantum-cantumkan-Nya. Ertinya cinta manusia kadangkala menyakitkan tetapi dengan cinta kepada Allah pasti berbalas dan DIA pasti tidak membiarkan orang yang dicintai-Nya menderita di akhirat nanti.”

Yakinlah jika kau bersungguh meraih cinta DIA kau akan mula tahu apa makna disebalik perkataan cinta tersebut...
Cinta yang datang dari ALLAH menyebabkan seseorang itu cukup takut untuk melanggar perintah ALLAh yang kecil,apalagi yang besar..
Seseorang yang sudah dapat mencintai ALLAH cinta yang lain-lain jadi kecil dan rendah padanya..


Tak guna kau serabut-serabut kan kepala pada benda yang belum pasti tu...
Tak perlu takut if kau kena tinggal dengan dia kalau betul dia jodoh kau pergilah dia sejauh mana pun sedalam lubang cacing mana pun kalau dah tertulis dia jodoh kau,kau tetap dapat die balik...
TAPI kalau DIA tinggalkan kan kau nak pandang kau pun dia tak nak...terumbang ambing lah kau tanpa arah tuju yang betul....




# Lepas ni jangan la sedih2 lagi ye...:)

*peringatan untuk aku jugak...


Entri Lain yang berkaitan: Cinta berlandaskan iman , cinta penuh bernafsu??

Izinkan aku..


"...dan hari ini
izinkan aku pula menulis tentang diri mu
walau susunan kata tidak sepuitis kamu
meski melankolik nya lemah dan layu
tapi ingin juga aku bercerita
tentang kamu dan hanya kamu
teman yang akan ku kenang hingga hujung nyawa.."



 

Permulaan perjalanan itu

Dalam sesuatu perjalanan atau permulaan apa yang sering terlintas hanyalah jalan atau permulaan menuju kesempurnaan...
bukan susah dan juga bukan mudah untuk memulakan adakalanya kita perlu belajar dan menyingkap rahsia kehidupan...

Setiap insan mempunyai hak yang sama terhadap waktu tak sedikit pun kurang dan tak sedikit pun banyak..
Ada orang yang menghargai setiap detik waktu yang diberi dan begitu juga sebaliknya malah turut merungut tiada kesempatan waktu sedangkan ianya tidak mencukupi kerana khilafnya sendiri..

Lewati lah hari..setiap detik langkah permulaan dengan penuh makna..
Makna kecintaan..
Makna ilmu-Nya..
dan
Makna iman..

Dengan cinta hidup menjadi indah..
Dengan ilmu hidup menjadi mudah..
dan Dengan iman hidup menjadi terarah...

Suatu perjalanan atau permulaan akan menjadi sempurna jika langkah pertamanya bermula dengan niat ingin belajar dan memahami tentang kecintaan Sang Pencipta terhadap yang di cipta-Nya...


# Maaf dipinta jika salah tutur kata..
Assalammualaikum...

Allah selalu ada..:)


feeling alone?
innallahha ma'ana
Sesungguhnya Allah bersama kita..

Wishing something?
fa'iza 'azamta fatawakkal'alallah
Setelah kamu berazam..maka bertawakal lah kpd Allah

saw evil act?
inni akhafullah...
Sesungguhnya aku takutkan Allah..

Missing somebody?
ma fi ghairullah
Tiada apa didalam hati selain Allah...


# Allah selalu ada cuma kita yang tidak pernah sedar akan itu kerana terlalu kejarkan dunia...

Kadang-kadang...(luah kan untuk lega)



Kadang-kadang
 bila kita diam atau secara tidak sengaja mengelakkan diri
orang sudah menganggap yang bukan-bukan tentang kita..
tetapi terima kasih jika menegur secara terus..
tak perlu rasanya kata dibelakang aku boleh terima kalau orang cakap direct je dengan aku...
aku pun manusia tak pernah lari dari alpa...

Kadang-kadang,
tak semua yang kita buat sempurna dimata orang,
mana tidak nya jika ianya hanya dilihat dengan sambil lewa tanpa mendalami secara terus menerus..
ingat lah walaupun kejadian manusia ni adalah sesempurna kejadian tak semua manusia sempurna akal dan budi..
aku juga salah satu dari yang tak sempurna tersebut..

Kadang-kadang,
kita tak sedar apa yang kita cakap tu boleh menguris hati sesetengah pihak..
tapi apakan daya terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata binasa..
maka berhati-hatilah dalam berbicara..
sanggup ke menanggung dosa menyakiti hati saudara sesama agama..??

Kadang-kadang,
hendak meluah tapi tiada siapa sudi mendengar..
jadi disini aku meluahkan sebab di alam nyata nya aku ni jenis yang kurang pandai berinteraksi bahkan menyuarakan sesuatu..
sekadar memendam..
bila rasa nk meluah aku menulis-menulis dan terus menulis..
diblog dairi dan dimana-mana sahaja yang aku rasa aku boleh menulis..
sama ada ianya dibaca umum atau pun untuk diri sendiri..:)

Akhirul..

Kadang-kadang,
tak salah kalau kita memohon/meminta maaf beribu kali..
kerana memohon maaf sekali tak bermakna dimaafkan..
maka maafkan lah mereka yang meminta maaf itu,
maaf mereka bukanlah untuk dicemuh..
ianya lebih baik dari menyimpan dendam yang akhirnya merosakkan iman..

Wassalam...
* Letih sebenarnya dgn hal2 dunia yang kadang-kadang kita taknak tapi kena jugak menharunginya..
kita tak tahu apa2 tapi kita jgk yang kena tempias...
maka SABAR adalah jln utama dalam mendepani masalah tersebut..