Jom berpesan-pesan #2: Tak perlu tunggu


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukan bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas dengan diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya da pat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” (Imam Hasan al-Basri) 


Kadangkala kita malu utk menegur org yg melakukan kesalahan... Alasannya? krna kita jga masih melakukan kesalahan... nasihat juga hnya layak diberikan oleh org yang digelar ustaz, ustazah, lepasan sekolah agama, lepasan ijazah bidang agama....disebabkan ada yg berfikiran begitu, menyebabkan tiada yang bertindak...membiarkan kemungkaran berlaku di depan mata...



4 comments:

  1. tp itulah.... kalau kita xsempurna nanti org fire kita balik... mengata dulang paku serpih katanya..

    ReplyDelete

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi