Huruf-huruf kecil pertama kutulis
di atas kertas yang lusuh

" Hari-hari baru dalam hidupku, yang harus ku mulai dengan segaris senyum di wajah”

Baris kedua kutulis
masih di atas kertas yang sama

" perjalan harus diteruskan, aku harus berdiri dan melangkah"

kembali mengores untuk baris ketiga
dalam kertas yang lusuh

"jalan itu masih panjang, harus dicapai hingga akhir jalan"

Ini baris terakhir
baris keempat dalam satu bait yang lusuh

" Aku butuh DIA, yang menuntunku pada langkah-langkah pasti, dalam akhir perjalanan"

Tuhan..


"Dunia ialah Perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah"


Dalam al-Quran ada disebut bahawa "wanita" adalah salah satu perhiasan dunia yang sangat diminati oleh setiap lelaki. Perhiasan adalah sesuatu yang menambah seri suasana,menyejukkan hati dan mata.
Seperti mana sejuknya hati dan mata apabila melihat bunga,demikianlah hati apabila melihat perhiasan.

Tapi kenapa tidak semua wanita menyejukkan hati sedangkan ia diciptakan sebagai pelengkap kepada perhiasan dunia dan akhirat? 

Malah..ada wanita yang menjadi punca kemelut dan kacau bilau...
Ini kerana..garis pemisahnya ialah sekeping hati yang ia miliki..:)

Seorang manusia bergelar Nabi..
manusia lelaki pertama dicipta Allah pernah menghuninya.
Dia dimuliakan oleh semua makhluk termasuk malaikat atas perintah Allah SWT.
Dia bebas menelurusi setiap ceruk menikmati keindahan yang tidak terperi.

Namun ditengah keindahan syurga jauh disudut hatinya masih ada satu kekosongan..
Mengapa?
Kerani tiada wanita menemaninya dalam menikmati keindahan syurga..Syurga masih terasa kurang lengkap tanpa wanita.
Maka diciptakannya wanita sebagai pelengkap kepada nikmat syurgawi.

Bidadari yang cantik jelita juga wanita...

Lalu..boleh meriahkah dunia ini tanpa wanita?
Setiap akal dan hati tahu jawapannya...

Ya..
Tanpa wanita sunyi sepilah dunia.
Tidak banggakah anda menjadiseorang wanita?

Persoalannya,
cukupkah sekadar dilahirkan sebagai wanita kita boleh berbangga menyandang keistimewaan ini?

Apapbila hati diserahkan kepada Allah kekal lah wanita dengan asal penciptaannya iaitu penyejuk mata dan hati. Apabila wanita terus mengikatkan hati kepada zat yang menjadikan nya kekal lah ia sebagai perhiasan yang dijaga rapi.

Redup wajah nya mengundang pembelaan dari hati yang menjadikan hamba Tuhan dalam keredhaan dan perlindungan dari Zat Yang Maha Agung.
Inilah wanita sejati yang bergelar wanita solehah seperti yang digambarkan oleh Rasullullah SAW"


"Dunia ialah Perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah"
Didunia bidadari mencemburui kesolehannya dan diakhirat bidadari sudi menjadi khadamnya.Sebaliknya jika hati dibawa jauh dari Allah,hilanglah kejernihan wajah dan jadilah dia duri yang menjadi kemelut serta kacau bilau.

Apabila seorang wanita lari dari ikatan Tuhan nya maka terbukalah segala pintu yang menjerumuskan dia ke lembah fitnah hilang lah redup wajah yang menjadi dambaan dan diesploitasi oleh manusia buas yang menjadi  hamba nafsu.

Ibarat bunga sejati dan bunga plastik.
Jika bunga plastik disembur pewangi harumnya lebih kuat daripada haruman bunga bunga sejati..tapi haruman nya tidak kekal. Keharuman bunga plastik bukanlah miliknya yang sebenar ia keharuman palsu yang bersifat luaran.
Berbeza dengan bunga sejati yang bersifat dalaman dan kekal. Keharuman bunga Keharuman bunga sejati tetap kekal dimana saja ia diletakkan, di jambangan ataupun sekadar tumbuh di pingggir belantara. Sebaliknya bunga plastik tetap kaku, haruman palsunya akan semakin hilang walaupun tersusun indah di jambangan emas. 

Wanita solehah yang hatinya terikat dengan Allah..
Si gadis dihiasi sifat sopan dan malu, si anak mentaati ibu bapa.. 
srikandi dihiasi keberanian dan ketegasan yang penuh kesopanan serta prihatin terhadap suasana masyarakat,si isteri penuh ketaatan, kesetiaan dan kasih terhadap suami. 
Semuanya berteraskan rasa cinta kepada Yang Maha Pencipta. 
Berbahagialah kaum Adam yang berjaya memiliki `perhiasan' sejati ini kerana pastinya hidup akan terarah ke syurga. 
Syurga dunia yang disegerakan dan syurga hakiki yang kekal abadi. 

Seorang wanita yang hatinya jauh dari Tuhan masih mampu menjadi perhiasan dunia yang digilai oleh segenap lelaki. Kecantikan dan lentoknya menjadikan hati lelaki tunduk semahu-mahunya sehingga sangggup berkorban segala-galanya-suatu perhambaan yang tersirat. Terpenjaralah hati kaum Adam yang memilih perhiasan`palsu' ini. Hati menjadi sempit dan di akhirat terseksa tanpa batas! 

Wanita boleh memilih untuk menjadi `bunga sejati'. 
Wanita solehah yang membawa tenang. 

Wanita juga boleh memilih untuk menjadi `bunga plastik'. 

Wanita yang mengundang kemelut, kacau bilau dan kehancuran. 

Kita sentiasa ada pilihan… maka pilihlah. 

Kita hanya akan layak menjadi `bunga sejati' jika hati tunduk kepada Tuhan. 

Bagaimanapun, Tuhan tidak pernah memaksa. Dia tetap agung walaupun kita sebagai hamba terus derhaka…Maha suci Allah yang telah memuliakan kita sebagai wanita. 

Daripadanya kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali.

Wallahualam...

-Sekadar perkongsian untuk peringatan diri dan apa salah nya untuk anda-anda jugak kan..:)

Jazakumullahu khairan Khatira..



Ikhlas memurnikan ketaatan...



Ikhlas bermaksud memurnikan ketaatan hanya kepada Allah semata-mata. Ihlas merupakan senjata mukmin untuk mengalahkan syaitan selain merupakan kunci pembuka pintu syurga.

Ikhlas itu mempunyai bukti dan tanda-tanda yang banyak sekali contohnya dalam kehidupan orang yang mukhlis ( Seseorang yang mengerjakan sesuatu semata-mata kerana berbakti kepada Allah bukan kerana mengharapkan pujian, sanjungan, pangkat dan lain-lain.) dalam tindak-tanduknya,dalam pandangan terhadap dirinya dan juga orang lain. Diantaranya ialah:

1. Takutkan kemasyhuran
Takut kemasyhuran dan tersebarnya kemasyhuran ke atas dirinya lebih-lebih lagi jika dia termasuk orang yang mempunyai pangkat tertentu. Dia perlu yakin bahawa penerimaan amal di sisi Allah hanya dengan cara sembunyi-sembunyi dan tidak secara terang-terangan atau didedahkan. Sebab andaikata kemahsyuran seseorang memenuhi seluruh angkasa lalu ada niat tidak baik yang masuk ke dalam dirinya maka sedikitpun kemasyhuran itu tidak berguna di sisi Allah.

Maka dari itu zhud dalam masalah kedududkan kemasyhuran,penampilan dan hal-hal yang serba gemerlap lebih besar daripada zuhud dalam masalah harta,syahwat (nafsu) perut dan kemaluan.

Kemasyhuran itu sendiri bukan lah sesuatu yang tercela . Tiada yang lebih masyhur daripada para Anbia',al-Khulafa' ar-Rasyidin dan imam-imam mujtahidin tetapi yang tercela adalah mencari kemasyhuran,takhta dan kedudukan serta sangat bercita-cita untuk mendapatkan nya. Kemasyhuran tanpa cita-cita ini tidaklah menjadi masalah sekali pun ia tetap menjadi uian bagi orang-orang yang lemah.

Sejajar dengan pengertian ini yang telah disebutkan dalam hadith Abu Dzar daripada Rasullullah SAW bahawa Baginda pernah ditanya tentang seorang lelaki yang melakukan suatu amal kebajikan kerana Allah lalu orang ramai menyanjungnya Maka Baginda menjawab:

" Itu kurnia yang didahulukan ,sekaligus khabar yang mengembirakan bagi orang Mukmin."Ada pula lafaz lain,

" Seseorang melakukan amal kerana Allah lalu orang-orang pun menyukainya.."

Begitu pula hadith yang ditakhrij Imam at-Tirmidzi dan Ibn-Majah,dari hadith Abu Hurairah bahwa ada seorang lelaki berkata,

" Wahai Rasullullah,ada seorang melakukan suatu amal dan dia pun senang melakukannya..Setiap kali melakukannya kembali maka dia pun berasa takjub kepadanya.."

Baginda bersabda, "Dia mempunyai dua pahala,pahala kerana merahsiakan dan pahala memperlihatkan"

2. Beramal Secara Diam-diam.

Amal yang dilakukan secara diam-diam hendaklah lebih disukai daripada amal yang disertai hebahan dan didedahkan. Dia lebih suka memilih menjadi perajurit bayangan yang rela berkorban namun tidak diketahui dan tidak dikenali. Dia lebih suka memilih menjadi sebahagian dari suatu jemaah,ibarat akar pohon yang menjadi penyokong dan saluran kehidupannya tetapi tidak terlihat oleh mata,tersembunyi didalam tanah. Seperti asas bangunan tanpa asas dinding tidak akan berdiri atap  tidak akan dapat dijadikan tempat berteduh dan bangunan tidak dapat ditegakkan.

Mu'adz bin Jabal pernah berkata:
"Sesungguhnya Allah menyintai orang-orang yang berbuat kebaikan,bertaqwa dan menyembunyikan amalnya iaitu jika tidak hadir mereka tidak diketahui.Hati mereka adalah pelita-pelita petunjuk. Mereka keluar dari setiap tempat yang gelap."


3.Tidak memerlukan pujian dan tidak tenggelam oleh pujian

Tidak meminta pujian dan tidak bercita-cita untuk mendapatkannya.Jika seseorang memujinya maka dia tidak terkecoh dihadapan orang yang memujinya kerana memang dia lebih tahu tentang rahsia hati dan dirinya daripada orang lain yang boleh tertipu oleh penampilan dan tidak mengetahui tentang batinnya..

Diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib r.a,bahawa jika dipuji orang lain maka berlia berkata,
" Ya Allah,jangan lah Engkau hukum aku kerana apa yang mereka katakan.Berikanlah kebaikan kepada ku dari apa yang tidak mereka ketahui.."

Ibn 'Atha'illah pula berkata,
"Orang-orang memujimu dari persangkaan mereka tentang dirimu,maka adalah engkau orang yang mencela dirimu sendiri kerana apa yang engkau ketahui pada dirimu. Orang yang paling bodoh adalah yang meninggalkan keyakinannya tentang dirinya kerana ada persangkaan orang-orang tentang dirinya."

4.Mencari Keredhaan Allah Bukan Keredhaan Manusia.

Mereka ini tidak memerlukan keredhaan manusia jika disebaliknya itu ada kemurkaan Allah SWT sebab setiap diantara satu sama lain saling berbeza dalam sikap,rasa,pemikiran,kecenderungan,tujuan dan jalan yang ditempuh.

Berusaha membuat manusia redha adalah sesuatu yang tiada penhujungnya tujuan yang sulit diketahui dan tuntutan yang tidak terkabul. Tetapi membuat Allah redha adalah kemuncak diterima amalan .

5. Sabar sepanjang perjalanan

Perjalanan yang panjang,lambatnya hasil yang diperolehi,kejayaan yang tertunda,kesulitan dalam bergaul tidak boleh membuatkannnyamenjadi malas,bersikap leka,mengundur diri atau berhenti ditengah jalan sebab dia berbuat demikian bukan lah sekadar untuk sebuah kejayaan atau pun kemenangan tetapi yang penting tujuannya adalah untuk keredhaan Allah dan menurut segala perintah-Nya.

Sebagaimana Nabi Nuh a.s pemuka para anbia hidup di tengah kaumnya selama 950 tahun.Beliau berdakwah dan bertabligh namun hanya sedikit sahaja yang mahu beriman kepada baginda padahal pelbagai cara dakwah sudah ditempuh,waktu dan bentuk dakwahnya juga sudah pelbagai cara sebagai mana yang di firmankan oleh Allah melalui perkataan baginda yang bermaksud:

71:571:6
71:7
"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman),"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman),"Dan sesungguhnya aku, tiap-tiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong takbur dengan melampau." (Surah Nuh, Ayat:5-7)


#Perlu kita ketahui sebelum kita melakukan sebarang ketaatan Allah sudah terlebih dahulu mendahului mengingati kita kalau Allah tak gerakkan kita untuk beramal kita tak akan beramal, ini maknanya Allah yang pertama mendahului dalam segala apa urusan jangan sangka kita yang beramal sebenarnya Allah yang menggerakkan kita beramal.bersyukurlah kerana Allah masih gerakkan kita beramal..

Sekadar perkongsiaan..tegur jika salah..
Salam Jumaat..:)

AMALAN YANG DIBAWA KE SYURGA


Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: "Apabila seorang manusia mati,putuslah amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." - HR Iman Ahmad

 A. SEDEKAH JARIAH

"SEDEKAH JARIAH" ialah harta benda yang diwaqafkan kerana Allah Ta'ala seperti:

1. Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum atau mewaqafkan untuk menjadi tapak masid,surau,rumah anak yatim,madrasah,sekolah dan sebagai nya

2. mendirikan atau berkhairat ala khadarnya untuk mendirikan masjidsurau,rumah anak yatim,madrasah,sekolah dan sebagai nya.

3. Mendirikan rumah waqaf untuk kaum kerabat sahaja atau umumuntuk orang miskin yang memerlukan tempat berteduh atau untuk disewakan dan hasilnya dikhairatkan untuk kebajikan umum.

4. Mendirikan rumah "Musafir Khanah" untuk persinggahan orang-orang musafir yang memerlukannya.

5. Dan lain-lain lagi yang termasuk dalam amalan yang diredhai Allah seperti mendirikan hospital dan khutub khanah,mencetak al-Quran dan kitab-kitab islam serta buku-buku pengetahuan yang berguna dan sebagainya.

Amalan "waqaf" dalam islam ini bermula semenjak zaman Rasullah SAW dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga ke hari ini dan seterusnya malah ada yang datang membentuk "Kementerian Waqaf" di negara masing-masing.

Selagi harta yang di waqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.


B. ILMU YANG BERMANFAAT

"Ilmu yang berguna atau bermanfaat kepada orang lain."

yang tersebut dalam hadis ini ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan kemajuan di dunia secara umum sama ada melalui syarahanya kepada murid-muridnya dan orang ramai atau melalui kitab-kitab dan buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

C. DOA ANAK YANG SOLEH

Doa anak kepada kedua ibu bapanya sama ada anak itu orang yang soleh atau sebaliknya adalah baik dan berguna tetapi doa anak yang soleh lebih diharapkan tentang makbulnya.

Sebab Rasullullah SAW menarik perhatian tentang kelebihan anak yang soleh dalam hadisnya ini supaya ibu bapa mendidik anak-anak masing-masing dengan sebaik-sebaiknya sehingga anak itu menjadi  orang yang berjaya di dunia dan berjaya di akhirat.

Serentak dengan itu kedua ibu bapa akan mendapat rahmat disebabkan doa anaknya yang soleh itu..

In Shaa Allah :)
Moga bermanfaat..

Yakin :)



Kekurangan diri bukan noktah kepada sebuah kehidupan sebaliknya ia perlu dijadikan semangat untuk menguatkan usaha dalam mencapai keredhaan-Nya..

Untuk lebih kehadapan kena lah tahan dengan pandangan-pandangan yang selalu mematahkan semangat dan kalau pun apa yang terlintas difikiran akhir-akhir ini akan terlaksanatidaklah aku terlalu ghairah sehingga semua itu boleh dikecapi dalam sekelip mata...mungkin memakan masa bertahun juga...itu tidak penting yang penting impian yang dibina harus diperjuangkan kiranya tidak ada apa-apa mulakan dengan apa yang ada...

Aku percaya setiap manusia yang diciptakan oleh-Nya pasti mempunyai kelebihan yang tersendiri..walau payah walau lambat ianya tetap sesuatu yang murni...

#Kalau harta,rupa yang membezakan tak mengapa..kadang-kadang lemas dengan pandangan sekeliling yang sedikit pun tak mahu dengar apa yang ingin aku perkatakan..apa yang ingin aku luah kan..Ya Rabb..hanya Engkau yang tahu..:')

Setia


Hebatnya kita bukan pada ramai mana yang mampu kita cintai atau ramai mana yang mencintai kita...
Cinta itu boleh dapat di mana-mana..
selagi manusia ni ada nafsu..
selagi itu manusia akan mengaku mereka ada cinta...
Tapi bagi aku yang tak terbeli itu bukan cinta tapi setia....

macam banyak yang kita dengar..
kami cinta kan MU RABB...
kami cinta kan Mu Ya Rasulullah...
tapi masih melanggar apa yang telah di syariatkan...

Macam juga perhubungan sesama manusia..
pasangan kekasih yang mengungkap janji cinta setia yang tak kemana...

senang ungkap cinta tapi untuk kekal kan setia pada yang dicintai...susah...


Kegagalan


Kegagalan yang paling besar bukanlah bermakna kita gagal membina sesuatu yang mampu megah di mata orang tetapi kegagalan yang patut di sesali adalah kegagalan untuk melawan bisikan hati yang jahat..

Itu yang kita perlu kesalkan apabila kita tewas melawan nafsu dan bisikan syaitan ini kerana kita selalu tewas dalam peperangan yang ada dalam diri..
peperangan diantara bisikan kebaikan dan bisikan kejahatan...

Apalah gunanya dikagumi kerana kejayaan dalam membina sebuah empayar sedangkan dalam diri penuh dengan ketewasan pada bisikan yang halus...

Yakni bisikan syaitan...

" Maka ingatlah pula dan jaga-jaga, barang siapa niatnya membuka bagi dirinya satu pintu kebajikan dan kebaikan nescaya membuka Allah bagi dirinya tujuh puluh pintu taufik. Dan barang siapa niatnya membuka bagi dirinya satu pintu kejahatan dan ketiadaan baik nescaya membuka Allah ke atasnya tujuh puluh pintu kemunduran dan kesia-siaan. Maka pintu kebajikan itu dari baik niat dan pintu kejahatan itu dari niat jahat."

Bahagia itu #2



Kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. 


Ketenangan itu pula datang daripada zikir.
Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan.
Zikir yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara bersepadu antara lidah, hati dan anggota.
Hanya zikir yang bersepadu itu yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba dalam hidup.

Hati yang tenang akan bersyukur apa­bila menerima nikmat, sabar apabila ditimpa musibah, rela mem­beri maaf apabila dipinta, mudah meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang ada, tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.
#c&p

Tomorrow...


Life change every moment...
sometimes a serene shade and sometimes a harsh sunlight..
live every moment to the fullest..
this moment might not be there tomorrow...

someone who love you you truly is rarity in this world..
if you find such a person then that's the one for you..
hold on to that hand...
maybe that person might not be there tomorrow..
who knows :)

with love in those eyes..
when that someone come near to you..
no matter how much you retsrain your heart it just races with its beats..
but..
the moment you have now might not be there tommorow... :')

#sorry..bad english..

Serius tak kena bayar pun..tapi..





Macam mana jika sekali kita bernafas kita kena bayar?
Bayaran untuk selama kita hidup..
Jika tak boleh nak bayar kita kena tahan nafas tu sampai kita boleh bayar...
agak-agak mampu tak?
Itu pun ada jugak yang merungut kenapa dia diberi hidup?
Sedangkan ianya
percuma tanpa bayaran sedikit pun...



Kadang tu...bukan sekadar "Ha" kan?


17:23



Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
(Al-Israa' 17:23)

17:24

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."
(Al-Israa' 17:24)


# kadang tu...bukan sekadar "Ha" kan?
Allahu..:')


Bila? Entah la...


 merenung kembali blog yang dah hidup segan mati tak mahu ni entah apa yang aku nak merepek kan kali ni pun aku tak tau..
boleh pulak macam tu jadi nya..*ketawa besar*
Owh ye tadi dekat facebook ada sorang kawan ni tegur nak jual barang-barang dia rasa nya...
dan sememang nya memang aku tak minat dengan benda-benda 'gegirl' macam tu nak buat macam mana kawan layan kan jela...
sembang punya sembang promote punya promote last-last aku kata..

"sori la aku sebenaq nya memang tak minat..hang ni macam tak tau pulak aku macam mana..heheh"

"Ceh..pelik hang ni ingat kan dah berubah still macam dulu buat berbuih mulut aku dok promote pung-pang pung-pang..hahahah..Ni hang bila nak jadi perempuan betoi ni..still pakai 'sneakers' bila nak pakai 'heels' ?"

dan aku..erkk???
paham dah apa yang nak disampai kan dengan kosa kata 'sneakers' dan 'heels' tu..

dia cuma gelak dan mintak berlalu nak p promote kat orang lain pulak kata nya...

bila nak jadi perempuan betoi?
Emm..tengok la macam mana..
adik dengan mak pun selalu utara kan soalan macam tu dekat aku..

senyum je yang mampu..

*minat kita lain-lain..


Terbuang Masa? Buang Masa?




sebenar nya lama aku renung screen laptop dalam masa yang sama mengelamun pikir bukan-bukan berlatar belakang kan lagu Plain White T's tajuk apa entah lupa tapi sweet..sampai la lagu tu habis than ulang-ulang entah kali ke berapa aku tetap menatap screen laptop ni tanpa jemu niat nak menaip entry baru tapi entah macam mana idea dah makin berkurang untuk bercerita itu ini..

Tanpa sedar sebenarnya aku dah terbuang masa dekat depan ni entah berapa jam.
Eh? tapi kan ada ke ayat terbuang masa tu? ke memang sengaja aku buang masa padahal banyak benda yang aku boleh buat dari mengadap benda ni...
owhh rugi nya..

*campak laptop*


"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk ...apa." 
(HR Tirmidzi).

Bahagia itu...


Assalammualaikum...
entri kali ni cuma nak berbicara kosong mungkin...
hati tergerak untuk menaip angkara mesej yang kau beri semalam selepas lama juga menyepi..

"Diam bukan bererti aku sudah melupakan mu..tetapi kadang-kadang diri ini merasa buat apa aku mendekatimu hanya sekadar menyakitkan hati mu..maafkan saya kerana tak pernah mampu membahagiakan awak..terima kasih untuk kenangan kita.."

lama jugak aku merenung screen fon...
tersenyum kerana mesej dari kau akhirnya kunjung tiba..
lantas jari teragak-agak menaip untuk membalas..

"Bila awak mampu bahagiakan orang lain dan dia pun turut bahagia dengan awak itu cukup membahagiakan saya..:')
maaf tak boleh cakap panjang..Assalammualaikum"

lantas butang send di tekan..

selang beberapa minit..
masuk lagi mesej dari dia..

"Jika itu katanya bahagia..awak silap..saya hingga kini masih tercari-cari dimana bahagia yang hilang.."

dan aku biarkan ianya menyepi sendiri...

Belajar untuk memahami hati dan kau akan ketemu bahagianya disitu...
bahagia bukan pada kasih cinta insani sahaja tetapi kasih dan cinta Ilahi..
penuhkan hati mu dengan cinta Dia kerana disitu kunci bahagia...

Bahagia itu kelembutan rasa dari sekeping hati yang tidak meminta balasan.
Ianya rasa kurniaan Allah untuk dinikmati dengan rasa syukur dengan sekadar apa yang ada bukannya mengharap insan yang dicintai itu agar menjadi sempurna...



#Setiap orang punya cara berbeza untuk memperoleh bahagia..kau tak boleh sangkal itu..:')


Alhamdulillah..:)


Alhamdulillah...
Masih lagi bernafas di tahun baru (2013)...
Seperti biasa kembali menghitung hari-hari yang bakal mendatang dan usia pun bertambah lagi dari tahun ke tahun..
Tak sangka umur dah 20 tahun,tua nya..

Terasa terlalu singkat perjalanan hidup yang aku tempuhi..
terasa seperti semalam baru mendaftarkan diri ke alam persekolahan tapi itu semua hanya tinggal memori yang akan dikenang sampai bila-bila..*rindunya zaman tu*

Alhamdulillah..
Meskipun masa berlalu  tahun demi tahun itu telah pergi,
memudarkan keremajaan aku sedikit demi sedikit..
memudarkan segala kudrat yang ada..
namun aku berharap agar ia tidak memudarkan rasa kecintaan ku kepada agama-Mu..

Mudah-mudahan terus diberikan ketabahan untuk memelihara maruah diri dan memelihara iman..
In shaa  Allah..

Syukran Ya Allah.. :')

*"Perkara yang aku paling sedih apabila tibanya tahun baru ialah.. Umurku bertambah, tetapi amalanku tidak bertambah.."*